Duitse consument bang voor uitdijend geweld in Oekraïne en Midden-Oosten

© Reuters

Het Duitse consumentenvertrouwen is in augustus voor het eerst in anderhalf jaar tijd gedaald. De brandhaarden in Oekraïne en het Midden-Oosten boezemen de consument in de grootste economie van Europa kennelijk angst in. Dat blijkt uit de Gfk-index van het gelijknamige instituut.

De GfK-vertrouwensindex voor augustus kwam uit op 8,6 punten, tegen 8,9 in juli. De daling van het consumentenvertrouwen in Duitsland is ook de scherpste sinds mei 2011.

Door de geopolitieke spanningen in Gaza, Irak en Oekraïne beginnen Duitse consumenten te twijfelen over een positieve ontwikkeling van de economie, verduidelijkt het GfK..

Ook de verwachtingen voor de persoonlijke financiële situatie zijn minder positief dan in juli het geval was, al blijken de zorgen daarover nogal mee te vallen.

Volgens het GfK-instituut voeden de vrij stabiele arbeidsmarkt en de lage inflatie in Duitsland de hoop dat de eventuele negatieve economische gevolgen van de geopolitieke spanningen van relatief korte duur zullen zijn. (Reuters/BO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content