Carrefour weegt op consumentenvertrouwen

© belga

Het consumentenvertrouwen is in februari gedaald, na een stijging van het optimisme in januari. De daling tot het laagste peiling sinds juni vorig jaar houdt mogelijk verband met de aangekondigde herstructureringen in de sector van de grootdistributie, meldt de NBB.

“De verzwakking van de macro-economische vooruitzichten, die afsteekt tegen de stijging van het optimisme in januari, zou verband kunnen houden met de aankondiging van herstructureringen en banenverlies in de sector van de grootdistributie”, luidt het letterlijk. Verwacht wordt dat de herstructurering bij Carrefour in België ruim 1.200 banen kost.

De indicator die het consumentenvertrouwen in ons land peilt, klokt in februari af op 1, tegenover 4 in januari, 2 in decemberen 3 in november vorig jaar. In oktober 2017 noteerde de indicator – net als in januari dit jaar – af op 4.

Hoewel de indicator in februari dit jaar in alle componenten terugliep, is de daling vooral toe te schrijven aan een aanzienlijke verslechtering van de verwachtingen die te maken hebben met de algemene economische situatie (van 11 naar 8), en meer bepaald met het verloop van de werkloosheid (van -6 tot -1) in België. Een stijging wijst hier op een minder gunstige ontwikkeling

De consumenten tonen zich ook op persoonlijk vlak pessimistischer, zij het in geringe mate. De Belgische gezinnen verwachten dat hun financiële situatie (van 0 tot -2) de volgende twaalf maanden verslechtert , nadat ze twee maanden op rij stabiel was gebleven.

Voorts werden de spaarvooruitzichten opnieuw neerwaarts herzien (van -2 tot -4) , tot hun laagste peil in drie jaar.

Carrefour weegt op consumentenvertrouwen
© NBB

Partner Content