Kurt De Cat
‘Boerenbedrog verdient geen beloning’
Iemand die zijn fiets in zijn auto steekt en met de wagen naar het werk rijdt, verdient ook geen fietsvergoeding. Dat zegt Trends-redacteur Kurt De Cat
Dat de regering de zogenoemde valse hybrides vanaf 2020 niet langer fiscaal ondersteunt, is een goede zaak.
Eigenaars van benzineslurpende SUV’s die hun batterij nooit aan de stekker hangen, hoeven geen groene bonus te cashen. Iemand die zijn fiets in de koffer van zijn auto steekt en met de wagen naar het werk rijdt, verdient toch ook geen fietsvergoeding.
Dat de autosector moord en brand schreeuwt, is voorspelbaar. De autobedrijven maken gebruik van hun lobbykracht en de gaten in de wet, maar in plaats van energie te verspillen met niet te winnen achterhoedegevechten, zou de sector beter het pedaal van de echte elektromobiliteit indrukken.
Boerenbedrog verdient geen beloning
Met 4,3 procent van de automarkt is het segment van de hybride voertuigen klein, maar het groeit snel.
Van de nieuw ingeschreven hybride wagens is bijna de helft een stekkerhybride en ze zijn bijna allemaal ingeschreven op naam van een bedrijf. Dat zulke hybrides nooit aan de stekker hangen, is dus een bedrijfsprobleem.
Het goede nieuws is dat deze kwestie gemakkelijk kan worden opgelost door de bedrijven: investeer in laadinfrastructuur op de bedrijfsparkings, maak afspraken over het verplicht laden van stekkerhybrides en monitor het gebruik.
Echte stekkerhybrides hebben zeker hun plaats als overgangstechnologie naar volledig elektrische voertuigen.
Want ook al rijden ze maar 30 tot 60 kilometer per dag elektrisch, de verlaagde CO2-uitstoot en het lagere brandstofverbruik zijn meegenomen en compenseren de duurdere investering.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier