Belgische consument minder somber in januari

winkelen in Antwerpen © belga

Het consumentenvertrouwen is in januari licht gestegen, na enkele maanden van achteruitgang. Er is meer optimisme over de algemene economische situatie, maar gezinnen denken minder te kunnen sparen.

De indicator van de Nationale Bank die het consumentenvertrouwen meet, steeg van – 4 in december naar – 2 in januari. Het gaat om de eerste stijging sinds oktober vorig jaar.

De consumenten zijn optimistischer over de algemene economische situatie (van -16 tot -12) tijdens de volgende twaalf maanden. Ze zijn minder bezorgd over een stijgende werkloosheid (van 12 naar 6 – een stijging wijst hier op een minder gunstige ontwikkeling en een daling op een gunstiger ontwikkeling), nadat de gezinnen zich de twee voorgaande maanden hierover meer zorgen hadden gemaakt.

De vooruitzichten op persoonlijk vlak daarentegen verslechterden, zowel die voor de financiële situatie van de gezinnen (van 0 naar -3) als die voor hun spaarintenties (van 12 naar 10).

Partner Content