Belandt er binnenkort iemand in de cel na het dieselschandaal bij Volkswagen?

© Reuters

Volkswagen rept zich om de verantwoordelijken voor het gesjoemel met milieutests te identificeren. Moet er dan binnenkort iemand naar de cel bij de Duitse autobouwer?

Het bedrog van Volkswagen met de emissie-uitstoot van dieselwagens heeft de afgelopen week wereldwijd voor verontwaardiging gezorgd. Hoewel CEO Winterkorn publiekelijk heeft ontkend dat hij op de hoogte was van het gesjoemel met de milieutests, stapte hij uiteindelijk wel op als topman van de Duitse autoreus.

Intussen heeft Volkswagen benadrukt dat het wil samenwerken met de Duitse justitie om een strafrechtelijk onderzoek te starten naar de verantwoordelijken van het dieselschandaal. Zou het kunnen dat daardoor binnenkort iemand in de cel belandt?

Fraude en schone diesel

Werknemers die verantwoordelijk worden gesteld voor het gebruik van malafide software om de uitstoot van dieselwagens te minimaliseren, kunnen worden vervolgd voor fraude. Zoveel is zeker. Als ze worden veroordeeld, hangt hen – behalve een omvangrijke boete – mogelijk een maximum gevangenisstraf van tien jaar boven het hoofd, meldt de Amerikaanse nieuwszender CNN.

Justitie moet wel kunnen bewijzen dat de betrokken werknemers van Volkswagen doelbewust geknoeid hebben om mensen te verleiden tot het kopen van hun auto’s. Volkswagen heeft zichzelf namelijk jarenlang gepromoot als duurzame autobouwer, waardoor de ‘schone diesel’ een hit werd bij de klanten.

Des te erger, zo blijkt. “Volkswagen heeft zich gepositioneerd als de kampioen van duurzaamheid. Een groot deel van hun marketingstrategie bestond erin zich te profileren als hét bedrijf van de ‘groene wagen’,” aldusTheo Vermaelen, professor aan de INSEAD business school. Juridische experts merken op dat het liegen over de uitstoot van dieselwagens om mensen te overtuigen om Volkswagen -auto’s te kopen, kan worden beschouwd als fraude.

10 jaar cel?

Volgens het Duitse recht kunnen fraudeurs worden veroordeeld tot maximaal vijf jaar cel, oplopend tot tien jaar in ‘bijzonder ernstige gevallen’. Er werd dus eigenlijk gefraudeerd om commerciële redenen, stelt CNN. Als de aanklagers kunnen bewijzen dat Volkswagen-werknemers de malafide software hebben geïnstalleerd voor het financiële voordeel van het bedrijf, of dat er meer dan drie mensen betrokken waren bij de zwendel, kunnen de betrokkenen worden vervolgd onder die strengere voorwaarden (zie hierboven), luidt het.

Een woordvoerder van Volkswagen heeft al laten optekenen dat het bedrijf vastbesloten is mensen van binnen het bedrijf die ‘zich niet aan de regels hebben gehouden’ voor de rechter te dagen.

Het bedrijf zelf kan niet worden vervolgd voor fraude in Duitsland, omdat het strafrecht enkel geldt voor particulieren. Volkswagen kan als bedrijf wel zwaar worden beboet, omdat het de fraude heeft laten gebeuren.

Soortgelijke gevallen in het verleden hebben geleid tot monsterboetes van in totaal honderden miljoenen euro’s. Zo betaalde Siemens een boete van bijna 600 miljoen euro voor omkoping in 2007 en 2008, terwijl MAN een boete van 151 miljoen euro diende te betalen voor een corruptieschandaal in 2009. (BO/CNN)

Volkswagen krijgt tot 7 oktober de tijd om maatregelen te nemen

Berlijn heeft het Duitse autoconcern Volkswagen tot 7 oktober de tijd gegeven om een plan en een technische oplossing voor te stellen om de wagens die uitgerust zijn met sjoemelsoftware conform de normen te brengen. Dat meldt een woordvoerder van het ministerie van Transport maandag. Volkswagen moet maatregelen en een planning voorstellen die duidelijk maken wanneer een technische oplossing voor de betrokken voertuigen doorgevoerd kan worden. “Volkswagen heeft hiervoor tijd tot 7 oktober”, aldus Martin Susteck, woordvoerder van het Duitse ministerie van Transport, die daarmee een bericht van de krant Bild bevestigt. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content