Dat de Amerikanen meer beginnen te spenderen is goed nieuws voor de grootste economie ter wereld, aangezien de consumentenbestedingen 70 procent van die economie vertegenwoordigen.

In februari ging de verkoop in de detail- of kleinhandel er met 1,1 procent op vooruit tegenover januari. Dat stemt overeen met de grootste toename in vijf maanden tijd. De verkoop nam toe in 11 van de 13 categorieën, autodealers en kledingszaken inbegrepen.

'De consumenten trekken zich niets aan van de stijgende olieprijzen," concludeert Jonathan Basile, econoom bij Credit Suisse in New York. Basile omschrijft de meevallende cijfers voor de kleinhandel als een 'aangename verrassing' binnen het bredere economische kader. De econoom ziet er ook een bemoedigend signaal in voor de Amerikaanse Centrale Bank (Fed), die haar beleid moedig kan voortzetten. Maar er blijft nog een lange weg te gaan, waarschuwt Basile. (Bloomberg/BO)

Dat de Amerikanen meer beginnen te spenderen is goed nieuws voor de grootste economie ter wereld, aangezien de consumentenbestedingen 70 procent van die economie vertegenwoordigen.In februari ging de verkoop in de detail- of kleinhandel er met 1,1 procent op vooruit tegenover januari. Dat stemt overeen met de grootste toename in vijf maanden tijd. De verkoop nam toe in 11 van de 13 categorieën, autodealers en kledingszaken inbegrepen.'De consumenten trekken zich niets aan van de stijgende olieprijzen," concludeert Jonathan Basile, econoom bij Credit Suisse in New York. Basile omschrijft de meevallende cijfers voor de kleinhandel als een 'aangename verrassing' binnen het bredere economische kader. De econoom ziet er ook een bemoedigend signaal in voor de Amerikaanse Centrale Bank (Fed), die haar beleid moedig kan voortzetten. Maar er blijft nog een lange weg te gaan, waarschuwt Basile. (Bloomberg/BO)