Agoria vraagt regering ‘competiviteitsschok’

© belga

De sectorfederatie van de Belgische technologische industrie gelooft niet in een heropleving van de Belgische economie. Toch niet dit jaar. Agoria heeft alvast een boodschap klaar voor de komende verkiezingen.

Volgens Agoria maakte de technoligische industrie in ons land dit jaar pas op de plaats. Dat blijkt uit de jaarlijkse conjunctuurenquête van de technologiefederatie Agoria.

2014 wordt dus niet het jaar van de economische heropleving, luidt het. Agoria wijst op het competitiviteitsprobleem, dat volgens de federatie mee verantwoordelijk is voor het dalende marktaandeel op verschillende exportmarkten en de dalende productie.

De aangekondigde heropleving raakt moeilijk op gang. In 2013 was er dan wel een technisch herstel, maar in het laatste kwartaal van 2013 volgde een onverwachte productiedaling.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Uit de Agoriacijfers blijkt dat sinds het begin van de financiële crisis in 2008 België al 78 belangrijke herstructureringen of bedruifssluitingen kende. “Die herstructureringen en sluitingen zijn goed voor een verlies van 9 procent aan productiecapaciteit, die voorgoed uit België verdwenen is”, zegt Agoria-CEO Paul Soete. “De sluiting van Ford Genk en de herstructurering van Caterpillar in Gosselies zijn samen goed voor de helft van dat verlies, met ook alle onrechtstreekse effecten in acht genomen,” voegde hij eraan toe.

Dat productieverlies heeft ook effecten voor de werkgelegenheid. Tussen december 2008 en december 2014, inclusief de sluiting van Ford, verdwijnen er 34.000 banen in de technologiesector. Ook de investeringen in de sector dalen. Het investeringsniveau in die bedrijven daalt onder het gemiddelde van de afgelopen 10 jaar.

Om die dalende investeringen op te vangen, vraagt Agoria een zogenaamde ‘competitiviteitsschok’: investeringen belonen en de loonkostenhandicap wegwerken. Agoria gebruikt, naar aanleiding van de komende verkiezingscampagne, het motto ‘Kies technologie’ om haar prioriteiten te verdedigen. (Belga/BO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content