Externe investeerders hebben het kapitaal van het Zwijndrechtse logistieke bedrijf Van Moer Logistics versterkt met 7,5 miljoen euro. Het kapitaal bedraagt nu 17,7 miljoen. De inbreng gebeurt via de Maastrichtse Stichting Administratiekantoor Singelberg. Dat voedt de speculatie dat Katoen Natie achter de kapitaalverhoging schuilgaat, omdat de Burcht Singelberg in Beveren een hoofdgebouw van Katoen Natie i...

Externe investeerders hebben het kapitaal van het Zwijndrechtse logistieke bedrijf Van Moer Logistics versterkt met 7,5 miljoen euro. Het kapitaal bedraagt nu 17,7 miljoen. De inbreng gebeurt via de Maastrichtse Stichting Administratiekantoor Singelberg. Dat voedt de speculatie dat Katoen Natie achter de kapitaalverhoging schuilgaat, omdat de Burcht Singelberg in Beveren een hoofdgebouw van Katoen Natie is. Fernand Huts, de topman van Katoen Natie, aast al jaren op de activiteiten van Van Moer, die elkaar voor offertes de loef proberen af te steken.Huts ontkent met klem dat hij participeert in Van Moer, net als Jo Van Moer zelf, de voorzitter van Van Moer Logistics. Die kadert de kapitaalverhoging in zijn streven om de omzet van de groep tegen 2020 te verdubbelen. Die omzet bedraagt 89,5 miljoen euro, met een nettowinst van 1,7 miljoen. "Drie vrienden waren bereid als externe financier op te treden, zonder de bedoeling invloed te hebben op de operationele activiteiten", klinkt het. "Zij krijgen een normale vergoeding voor die financiële tussenkomst."Van Moer begon in 1990 als een eenmanstransportbedrijf, maar dat is ondertussen uitgegroeid tot een sterke logistieke speler op de Antwerpse Linkeroever, met 560 werknemers. Het is sterk aanwezig in chemie, voeding en droge bulk. Van Moer Logistics heeft onlangs zwaar geïnvesteerd in een nieuwe oppervlakte op Linkeroever, omdat de containeroperator MSC zijn activiteiten verplaatst naar die kant van de Schelde. Het heeft ook vestigingen in Gent, Vilvoorde en Zellik, en drie in Roemenië.Van Moer startte drie jaar geleden ook in Brazilië, in de hoop met goederen uit dat land de balans tussen export en import in de transporttrafieken te optimaliseren, en dus de investeringen beter te doen renderen. Dat is mislukt door de moeilijke economische situatie in Brazilië. CEO Eric Noterman, een ex van Katoen Natie, was de drijvende kracht achter die Zuid-Amerikaanse expansie. Deze maand werd besloten - "in onderling overleg", dixit Jo Van Moer - dat Noterman zou vertrekken.