Het blijft onbegrijpelijk: in de overnamedocumenten voor SABMiller, de tweede grootste brouwer ter wereld, vermeldde AB InBev de brexit niet als een risicofactor. Meer nog: het leeuwendeel van het te betalen cashbedrag in pond (46 miljard pond) werd afgedekt tegen wisselkoersschommelingen aan een veel hogere koers versus de Amerikaanse dollar dan wat het pond vandaag waard is.
...

Het blijft onbegrijpelijk: in de overnamedocumenten voor SABMiller, de tweede grootste brouwer ter wereld, vermeldde AB InBev de brexit niet als een risicofactor. Meer nog: het leeuwendeel van het te betalen cashbedrag in pond (46 miljard pond) werd afgedekt tegen wisselkoersschommelingen aan een veel hogere koers versus de Amerikaanse dollar dan wat het pond vandaag waard is.In het jaarverslag van 2015 was nog sprake van een afdekking voor een bedrag van 45 miljard pond. Daar is nu nog eens één miljard pond bij gekomen, blijkt uit het verslag van het eerste halfjaar van 2016. De prijs die werd afgesproken is 1,53 dollar voor één pond. En dat terwijl het pond vandaag noteert aan 1,32 dollar. Dat is een gevolg van de brexit. Na 23 juni, de dag van het Britse referendum, zakte het pond naar zijn laagste peil in vier decennia. Het leidt voor de AB InBev tot eenmalige financiële kosten van 2,365 miljard dollar in het eerste halfjaar. Bovendien wordt niet het volledige bedrag in rekening gebracht. 46 miljard pond is aan de huidige koers 60,7 miljard dollar waard. Maar aan de ingedekte koers van AB InBev is dat een bedrag van 70,4 miljard dollar. De onderneming mist dus een besparing van bijna 10 miljard dollar door de indekking aan de hogere koers.Vooral door die eenmalige netto financiële kosten ziet de brouwer de nettowinst in elkaar storten. Er blijft nog 829 miljoen dollar over, waar vorig jaar na het eerste halfjaar 5,36 miljard dollar op de balansen prijkte. Zonder rekening te houden met die uitzonderlijke effecten zakt de nettowinst eveneens, van 4,3 miljard naar 2,6 miljard dollar.Toch blijft het glas van de brouwer halfvol. Ook de belegger is optimistisch, want de beurskoers gaat omhoog. Dat heeft veel van doen met één zinnetje: "Het afsluiten van de overname van SABMiller in 2016 blijft onze doelstelling", benadrukt AB InBev. De voorbije dagen woog de onzekerheid daarover op de beurskoers. Minderheidsaandeelhouders van SABMiller morren over de overnameprijs, die door de lage koers van het pond minder waard is geworden. Het directiecomité van SABMiller zette het integratieproces voorlopig stop en wacht op een bijkomend advies van zijn raad van bestuur.Vandaag liet AB InBev nog weten dat het Chinese ministerie van Handel de overname van SABMiller voorwaardelijk heeft goedgekeurd. Daarmee heeft de brouwer de goedkeuring van de mededingingsoverheden in de belangrijkste landen op zak, onder meer in Europese Unie, de Verenigde Staten, Zuid-Afrika nu ook in China.SABMiller heeft een belang van 49% in de Chinese marktleider, China Resources Snow Breweries. Al begin maart liet AB InBev weten dat het dat belang zal verkopen aan de partner in de joint venture, China Resources Beer (dat de overige 51% bezit). De verkoopprijs bedroeg 12,44 miljard Hongkong dollar (toen 1,6 miljard dollar).AB InBev houdt de moed erin. De onderliggende resultaten zijn ook meer dan behoorlijk, op Brazilië na - de tweede belangrijkste markt, na de Verenigde Staten. De algemene biermarkt daalde er door het zwakke consumentenvertrouwen, gekoppeld aan het onzekere economische en politieke klimaat. Daarom worden de omzetverwachtingen voor dit jaar herzien. In het voorjaar was nog uitgegaan van een mooie omzetgroei. Nu zal die hooguit dezelfde zijn als vorig jaar.Andere markten scoren beter. De Verenigde Staten bijvoorbeeld, goed voor ruim een derde van de omzet. De volumes daalden er lichtjes, maar de omzet ging verder vooruit. Met dank aan de forse groei van de premiummerken. Onder meer het verkochte volume van het Belgische Stella Artois groeide er met dubbele procenten.Stella Artois blijft in de hele wereld groeien: het premiummerk ging in het tweede kwartaal 9 procent vooruit in omzet.Ook Mexico, de derde belangrijkste markt volgens omzet, kende een forse groei met een tiende. In China, waar de algemene biermarkt al enkele jaren daalt, deed AB InBev beter dan de concurrenten. De algemene biermarkt zakte er met 6 procent in het eerste halfjaar, maar dat was vooral zo voor de goedkopere en de gewone nationale merken (de 'kernmerken'). AB InBev deed met een volumedaling van 1,8 procent beter dan de rest, en groeit vooral met de betere merken. Het marktaandeel van de brouwer steeg naar 19,1 procent. Het Amerikaanse premiummerk Budweiser, dat de voorbije jaren fenomenaal groeide in China, knoopte na een zwak eerste kwartaal weer aan met volumegroei in het tweede kwartaal.Maar AB InBev heeft, naast de brexit en Brazilië, nog meer pijnpunten. België bijvoorbeeld. In het voorjaar hoopte de nieuwe Belgische directeur Jean-Jacques Velkeniers nog dat een geslaagd Europees voetbaltornooi het tij zou keren in eigen land. Niet dus. Opnieuw zag de brouwer zijn volumes dalen, zelfs iets meer dan de algemene biermarkt. Dat die Belgische markt daalt, is opmerkelijk, want de brouwer zette in al onze buurlanden sterke resultaten neer - ook in het door terreur geplaagde Frankrijk.