De autoconstructeurs hebben mogelijk afgesproken om de uitrol te beperken van technologieën om de uitstoot van diesel- en benzinewagens te verminderen. In oktober vorig jaar werden in dat verband al huiszoekingen uitgevoerd bij BMW, Daimler, Volkswagen en Audi in Duitsland.

'Indien bewezen, kunnen consumenten door deze afspraken niet de kans hebben gekregen om minder vervuilende wagens te kopen, terwijl de technologie ervoor wel beschikbaar was bij de constructeurs', aldus Europees commissaris voor Mededinging Margrethe Vestager.

De Europese Commissie heeft naar eigen zeggen informatie dat vijf automerken (BMW, Daimler, Volkswagen, Audi en Porsche) tijdens vergaderingen de ontwikkeling en uitrol van uitstoottechnologie bespraken, die bedoeld is om de emissies van schadelijke stoffen zo veel mogelijk te beperken. Concreet gaat de Commissie nu na of constructeurs BMW, Daimler en VW de Europese mededingingsregels overtreden hebben door kartelafspraken te maken en de normale handelspraktijken te beperken, onder meer door de technische innovatie te belemmeren.

Dat de betrokken autobouwers ook sjoemelsoftware zouden hebben gebruikt om de testprocedures te vervalsen, daarvoor heeft de Commissie geen aanwijzingen. Overigens weet de Commissie dat de bedrijven behalve uitstoottechnologie ook nog andere onderwerpen bespraken, zoals gemeenschappelijke kwaliteitsvereisten voor auto-onderdelen, de maximaal toegelaten snelheid voor het openen en sluiten van het dak van een cabrio en tot welke snelheid een cruisecontrolsysteem kan werken. Ze werkten ook samen crashtests uit, maar niets van dit alles zou tegen de mededingingsregels zijn. Het onderzoek beperkt zich dus tot de uitstoottechnologie.