Geprogrammeerd traject

De test in Han-sur-Lesse begon begin september en wordt aangestuurd door het Vias Institute. Het busje doorliep een leerproces en memoriseerde het traject door dat vast te leggen met behulp van een gps en sensoren die de omgeving van het busje scannen in 3D. Zodra de shuttle is geconfigureerd, kan hij die weg autonoom afleggen. De sensoren detecteren hindernissen op de weg, zoals een overstekende voetganger.
...

De test in Han-sur-Lesse begon begin september en wordt aangestuurd door het Vias Institute. Het busje doorliep een leerproces en memoriseerde het traject door dat vast te leggen met behulp van een gps en sensoren die de omgeving van het busje scannen in 3D. Zodra de shuttle is geconfigureerd, kan hij die weg autonoom afleggen. De sensoren detecteren hindernissen op de weg, zoals een overstekende voetganger. Het is niet de eerste keer dat het VIAS Institute zo'n shuttle uitprobeert. In oktober 2017 deed het al een gelijkaardige test op een privécircuit. Vervolgens moest de wegcode worden aangepast om zo'n voertuig te kunnen uittesten op de openbare weg. Wellicht zal nog aan die wegcode moeten worden gesleuteld. Volgens die code moet elk voertuig voor personenvervoer immers een bestuurder hebben in het bezit van rijbewijs D. Nu is er altijd een begeleider aanwezig in de shuttle, die indien nodig het stuur kan overnemen. "Momenteel debatteert men over de vraag of een voertuig eventueel zonder bestuurder mag rijden op voorwaarde dat een operator de controle vanop afstand kan overnemen", legt Jean-François Gaillet, directeur innovation and technology VIAS Institute. In België zal in de volgende versie van de wegcode - die eind 2019 wordt verwacht - wellicht een hoofdstuk worden gewijd aan de zelfrijdende wagen. Zulke minibusjes zouden dus het best weleens ingang kunnen vinden op toeristische plekken, in ziekenhuiscentra, op universiteitscampussen, op industrieterreinen en zelfs als onderdeel van een openbaarvervoersnet. De Brusselse vervoersmaatschappij zal volgende zomer zelfrijdende shuttles uitproberen. Die tests zullen in fases verlopen. In eerste instantie op afgesloten terreinen, vervolgens op de openbare weg. De busjes zijn vooral interessant voor de laatste kilometer, bijvoorbeeld de verbinding tussen een parkeerterrein en een metrohalte. Ook in Antwerpen zijn er plannen voor zelfrijdende busjes. Het VIAS Institute, dat gespecialiseerd is in verkeersveiligheid en mobiliteit, wil met deze test niet alleen een betere kijk krijgen op de werking van dit zelfrijdende voertuig, maar ook nagaan welke aanpassingen nodig zijn op het terrein, zoals de voorrang wijzigen. Het wil ook achterhalen hoe het voertuig zich gedraagt wanneer het in andere weersomstandigheden rijdt. Intense regenval, mist en sneeuw kunnen de werking van de sensoren duchtig verstoren. Vlak bij de Leeuw van Waterloo wordt vanaf begin deze maand een soortgelijke shuttle uitgeprobeerd. De tests in Han-sur-Lesse en Waterloo zouden tegen eind november rond moeten zijn. "We willen onderzoeken of we het concept tegen volgend jaar kunnen invoeren op een langer parcours", zegt Jean-François Gaillet. De pendelbusjes worden geproduceerd door het Franse bedrijf Navya, waarvan de groep Keolis een van de hoofdaandeelhouders is. Ze werden al getest in Frankrijk, Canada en Australië.