20 procent van de Vlamingen huurde in de afgelopen drie jaar een wagen voor zijn vakantie in het buitenland. 9 procent deed dat zelfs meerdere keren. "Ons onderzoek toont aan dat 56 procent van de respondenten die in de laatste drie jaar een auto huurden, dat nog dit jaar weer willen doen voor een trip naar het buitenland", zegt Hans Knottnerus, managing director van Sunny Cars in België, Nederland en Frankrijk. De Nederlandse topman kwam met een limousine naar Brussel afgezakt om de onderzoeksresultaten toe te lichten.
...

20 procent van de Vlamingen huurde in de afgelopen drie jaar een wagen voor zijn vakantie in het buitenland. 9 procent deed dat zelfs meerdere keren. "Ons onderzoek toont aan dat 56 procent van de respondenten die in de laatste drie jaar een auto huurden, dat nog dit jaar weer willen doen voor een trip naar het buitenland", zegt Hans Knottnerus, managing director van Sunny Cars in België, Nederland en Frankrijk. De Nederlandse topman kwam met een limousine naar Brussel afgezakt om de onderzoeksresultaten toe te lichten. Het Duitse autohuurbedrijf bezit zelf geen wagens, maar regelt jaarlijks ongeveer 770.000 boekingen voor reizigers in 120 landen. De autoverhuurbemiddelaar sluit wereldwijd contracten af met grote verhuurbedrijven - zoals Alamo, Budget Rent a Car en Europcar - en met lokale autoverhuurders. Voor het autohuuronderzoek schakelde Sunny Cars het onderzoeksbureau iVOX in. Het ondervroeg duizend respondenten van 25 jaar en ouder. De Vlaming komt graag beslagen op het ijs als hij op vakantie gaat. Dat is geen verassing. Vandaar dat 78 procent van de vakantiegangers hun huurauto voor de aanvang van hun vakantie hebben geboekt. 65 procent doet dat via de website van een autoverhuurder of een bemiddelaar. "Vooral jongeren kiezen voor die optie, 69 procent. Bij 55-plussers zakt dat percentage naar 58 procent", weet Hans Knottnerus. Verder kiest 15 procent van de Vlamingen ervoor de huurauto te laten regelen door het reisbureau, terwijl 13 procent de wagen reserveert via de luchtvaartmaatschappij.Opvallend is dat ongeveer 19 procent van de respondenten niets op voorhand vastlegt en de auto pas tijdens de vakantie reserveert bij een lokaal verhuurbedrijf. Volgens de specialisten van Sunny Cars is dat zeker in het hoogseizoen een dure gok. "Door de grote vraag zijn er dan minder huurauto's beschikbaar en kan er een extra hoog prijskaartje aan vasthangen", zegt hij. Alles kan beter, en bij autoverhuurders knelt het schoentje als het gaat om duidelijkheid over de kosten. Dat kan veel transparanter, meent 83 procent van de ondervraagde vakantiegangers. 64 procent van de respondenten vreest dat de kosten hoger zullen uitvallen dan verwacht. 71 procent van de vakantiegangers ervaart dat autoverhuurders ook altijd proberen je iets extra's aan te smeren, zoals een grotere wagen of een extra verzekering. Meer dan de helft van de Vlamingen (54%) koestert dan ook wantrouwen tegenover het huren van een auto in het buitenland. Bijna een derde (32%) had een aantal negatieve ervaringen met het huren van een auto. 17 procent van de respondenten had weleens schade in het buitenland. Wat is al dan niet verzekerd bij het huren van een auto? En wat staat er in de kleine lettertjes? Het zijn de klassieke addertjes onder het gras die de vakantiepret snel kunnen bederven. 41 procent van de Vlaamse autohuurders kiest bij het boeken meteen voor een all-inhuurpakket met alle nodige verzekeringen. 26 procent van de respondenten neemt geen extra verzekeringen boven op de basisverzekering voor materiële en lichamelijke schade aan derden. 37 procent kiest voor de afkoop van het eigen risico bij schade en diefstal, 34 procent kiest voor een extra bestuurder en 27 procent neemt een glas-, banden-, bodem- en dakschadedekking.