Belgen zijn goed in klagen en zagen. We zijn minder goed in e-commerce. Akkoord de consument heeft de weg gevonden naar de webshops, maar het zijn vooral buitenlandse e-commercereuzen als Amazon, Bol.com en Coolblue die met onze centen gaan lopen. In bepaalde niches zijn er vaderlandse succesverhalen te vinden, maar ze zijn schaars. Te schaars.
...

Belgen zijn goed in klagen en zagen. We zijn minder goed in e-commerce. Akkoord de consument heeft de weg gevonden naar de webshops, maar het zijn vooral buitenlandse e-commercereuzen als Amazon, Bol.com en Coolblue die met onze centen gaan lopen. In bepaalde niches zijn er vaderlandse succesverhalen te vinden, maar ze zijn schaars. Te schaars. Dat ook de logistieke activiteiten achter de webwinkels in de buurlanden plaatsvindt, mag niet verbazen. Als internationale spelers investeren, gaan ze op zoek naar de best mogelijke deal op het gebied van ruimte, grondprijzen, mobiliteit, internationale verbindingen, arbeidskosten, flexibiliteit, opleiding, noem maar op. De verlanglijstjes zijn lang en bekend bij onze beleidsmakers. Locaties in Vlaanderen en Wallonië scoren goed voor ligging maar zwak als het om loonkosten en arbeidsflexibiliteit gaat. Als je een distributiecentrum wil bouwen waar tot 1500 mensen aan het werk zullen zijn, dan weet je dat loonkosten en flexibiliteit zwaar zullen wegen in de vergelijkende studie. De best gerangschikte locaties worden vervolgens professioneel tegen elkaar uitgespeeld om het onderste uit de kan te halen. In dat spel van arbeidsintensieve consumentenlogistiek speelt België nauwelijks mee. Laat ons eerlijk zijn, we hebben die sector ook weinig te bieden. We zijn te duur en te weinig flexibel. Dankzij onze ligging en onze havens zijn we uitgegroeid tot een logistieke topregio in Europa. We zijn wereldtop in klassieke, zakelijke logistiek. We zijn goed in het just in time aanleveren van goederenstromen aan fabrieken en andere distributiecentra. Onze hoge loonkosten hebben we in de business-to-businesslogistiek gecompenseerd door in te zetten op automatisatie. De hoogbouwmagazijnen schieten als paddenstoelen uit de grond, de goederen worden door automatische kranen en shuttles tot bij de vrachtwagens gebracht. Straks wordt die goederenstroom helemaal gedigitaliseerd en wordt ook de vrachtwagen bestuurd door een algoritme. Een voorbeeld. Het familiale TVH, wereldwijd actief in onderdelen voor heftrucks, bouwt een nieuw automatisch distributiecentrum in Waregem. Het magazijn wordt uitgerust met technologie die ook ingezet wordt in de distributiecentra van spelers als Bol.com. Wat TVH doet in Waregem, is pure e-commerce, maar voor een zakelijke niche. Vandaag bestel ik een nieuw onderdeel voor mijn heftruck en morgen is dat stuk geleverd. E-commercelogistiek in België kan als het Belgische spelers zijn die de beslissingen nemen. Een ander voorbeeld is de Limburgse logistiekedienstverlener H.Essers. De familiale groep heeft zich internationaal gespecialiseerd in farmalogistiek, een activiteit die ook belangrijk is voor onze nationale luchthaven. Op de oude Ford-terreinen in Genk bouwt Essers momenteel aan zijn miljoenste vierkante meter magazijnruimte. In plaats van te jammeren over een strijd die we niet kunnen winnen, moet logistiek Vlaanderen inzetten op de eigen sterktes. Uiteraard moet worden voortgewerkt aan de historische loonkostenhandicap, aan de verdere flexibilisering van de arbeidsmarkt. De vakbonden moeten stoppen met de logistieke ambities van dit land te blokkeren en de ondernemers moeten stoppen met klagen. Een ideetje om af te ronden. We zijn goed in het automatiseren van dure arbeid, we hebben jarenlang niets anders gedaan in de maakindustrie. Laten we van de nood een deugd maken. Waarom investeren we niet in de ontwikkeling van het e-commercemagazijn van de toekomst? Een distributiecentrum dat draait op bits en bytes, robots en automatische systemen. Dat is de logistiek van de toekomst.