Stijn Fockedey

Uber is geen techbedrijf

Stijn Fockedey Hoofdredacteur a.i.

Winst is nu niet belangrijk voor Uber, wel een wereldwijd monopolie uitbouwen, oordeelt Trends-redacteur Stijn Fockedey.

UberPop wordt vandaag – woensdag 14 oktober – stopgezet in Brussel. De rechtbank van koophandel had Uber eind september opgedragen te stoppen met zijn taxidienst met vooral particulieren als chauffeurs. De rechter kon niet anders, want UberPop is overduidelijk in strijd met de taxiwetgeving. Uber kan voorlopig wel voortgaan met zijn dienst die uitsluitend met professionele chauffeurs werkt.

De onlinetaxicentrale is vastbesloten dat vonnis juridisch aan te vechten. Ze zet daarvoor ook druk op de politiek, onder meer via een petitie van misnoegde Uber-klanten. Dat is slechts het begin. Uber zal er alles aan doen om Belgische politici een zo hoog mogelijke politieke prijs te doen betalen om het status-quo te behouden.

‘Uber is geen techbedrijf’

De pr-strategie van Uber is veel gesofisticeerder dan zijn businessmodel. Wie tegen Uber is, is tegen innovatie en tegen vrije concurrentie, heet het. Dat evangelie wordt ondertussen vrijwel kritiekloos geslikt door politici, burgers en journalisten. Maar Uber is geen techbedrijf, maar gewoon een taxionderneming die af wil van de wettelijke beperking op het aantal taxi’s. Het is bijzaak dat de klanten een app gebruiken om een taxi bestellen, of dat particulieren ook taxichauffeur mogen spelen.

Uber zegt nu dat er geen monopolie of quotum nodig is om een goede service aan te bieden tegen aanvaardbare prijzen. Een onlineplatform en variabele prijzen kunnen dezelfde dienstverlening garanderen. Als de vraag het aanbod overstijgt, zetten hogere prijzen niet-actieve chauffeurs ertoe aan om uit te rijden. Er is nog te weinig onderzoek gedaan of de onlineaanpak van Uber kan werken. Pogingen tot een totale deregulering in de Verenigde Staten zijn in de jaren zeventig allemaal faliekant afgelopen.

Uber heeft voor 8,2 miljard dollar aan durfkapitaal opgehaald en kan daarmee nog even een wereldwijde prijzenslag uitvechten. Winst is nu niet belangrijk, wel een wereldwijd monopolie uitbouwen. In ruil om too big to fail and to jail te mogen worden, doet Uber de prijzen zakken. De vraag is hoelang Uber die belofte zal houden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content