Sunrise overgenomen door Microsoft : ‘We behouden onze onafhankelijkheid’

© TR

Microsoft officialiseert de overname van Sunrise. De Belg Jeremy Le Van, medestichter van de start-up met zetel in New York, geeft zijn eerste interview aan Numerik, de blog van Trends Tendances-medewerkers Gilles Quoistiaux en Christophe Charlot.

Sunrise is een prachtig succesverhaal. De start-up ontwikkelde een connected kalender die online beschikbaar is op alle types platformen. Amper twee jaar na de lancering werd het bedrijf overgenomen door gigant Microsoft, die net het nieuws bevestigde. Sunrise werd opgericht door Pierre Valade en de Belg Jeremy Le Van. Voor de eerste keer spreekt de jonge ondernemer over zijn deal met Microsoft.

Hoe verliepen de eerste contacten met Microsoft ?

Jeremy Le Van: “Microsoft contacteerde ons zes maanden geleden. We hebben onmiddellijk vastgesteld dat er aan beide zijden synergiën waren. Microsoft stelde Exchange en Outlook op punt, twee oplossingen die heel vaak gebruikt worden in grote ondernemingen. Het bedrijf kent dus zeer goed het product “kalender” en heeft perfect het belang van onze app begrepen. Daarom leek het ons logisch met hen samen te werken ook al heeft een tijdje geduurd eer alles rond was. Vandaag staat alles nog altijd niet zwart op wit.”

De gespecialiseerde website TechCrunch heeft het over een bedrag van minstens 100 miljoen dollar voor de overname van Sunrise. Kan u die som bevestigen?

Jeremy Le Van: “Nee, maar het is wel de juiste prijscategorie.”

Waarom heeft Microsoft beslist met Sunrise in zee te gaan ?

Jeremy Le Van: “Sinds hij vorig jaar aan het hoofd van Microsoft kwam voerde CEO Satya Nadella een reeks wijzigingen in. Daarvoor besliste hij potentieel buiten zijn bedrijf te zoeken. In december laatstleden nam Microsoft Acompli over, een oplossing voor mobiel e-mailbeheer. De gigant hanteert dezelfde logica met de overname van Sunrise, deze keer in het beheer van de tijd en de kalender.”

Wat zal Sunrise voor Microsoft betekenen ?

Jeremy Le Van: “Vandaag is het belangrijk voor Microsoft de beste app te hebben. Microsoft verloor de slag van de mobiele platform [NVDR het marktaandeel van Windows Phone blijft miniem ten opzichte van iOS (Apple) en Android (Google)], daarom moet het bedrijf zich focussen op het product. Het staat rechtstreeks in concurrentie met Google, dat zeer agressief was met zijn cloud apps (Gmail, Google Calendar, Google Drive, enz.). Om weer in die competentie te geraken wil Microsoft terug naar de basis gaan, naar het segment waarin het bedrijf het beste is: performante productiviteitstools. Sunrise is goed uitgerust om daartoe bij te dragen.

Hoe zullen de toekomstige ontwikkelingen van de app verlopen?

Jeremy Le Van: “Sunrise behoudt zijn onafhankelijkheid en blijft in New York. We integreren Microsoft, zoals bijvoorbeeld Skype, maar onze manier van werken blijft wel dezelfde. Ondanks onze “kleine middelen” [NVDR Sunrise heeft in 2013 en 2014 respectievelijk 2,2 en 6 miljoen dollar opgehaald] hebben we aangetoond dat ons uitgangspunt juist was. Dat luidt als volgt: de laatste jaren heeft de digitale agenda heel weinig geëvolueerd. We moesten dus verder gaan en dat is wat we gedaan hebben door apps van derden in Sunrise te integreren en op design in te zetten. Onze manier van werken wijzigt niet. We zullen verder gaan met onze ontwikkelingen en zullen daarvoor over de hulpbronnen van Microsoft beschikken. We hebben nog enorm veel projecten staan voor de volgende maanden, onder meer op vlak van afspraken nemen, waar we nog heel wat voor de boeg hebben.”

Zal het merk Sunrise verdwijnen ?

Jeremy Le Van: “We willen het product verder laten evolueren. Maar we hebben nog niet met Microsoft besproken of het merk behouden zou blijven of geïntegreerd worden in een “nieuwe Outlook”. Dat gezegd zijnde is Sunrise een buitengewoon merk dat erin slaagde zich te doen gelden. Vandaag zitten we boven de 2,5 miljoen gebruikers en gaan we naar de 3 miljoen. Onze doelgroep gaat voorbij het gewone gebruik: Sunrise wordt gebruikt door huismoeders, studenten, enz.”

Welke strategie van Microsoft zit er achter de integratie van Sunrise en Outlook ?

Jeremy Le Van: “Microsoft blijft vooral een B2B bedrijf. Het miste een beetje de trein van B2C maar zijn nieuwe CEO wil de vertraging inhalen. Sunrise komt net met een aantrekkelijke kalender met een toegankelijke kant, een beetje “à la Google”. Outlook wordt eerder gezien als een professionele tool. Het wordt gebruikt door honderden miljoenen personen, in bijna alle bedrijven van de wereld maar Microsoft beseft dat het gemoderniseerd moet worden omdat de kloof tussen professionele en privé tools aan het vervagen is. Bedrijven als Dropbox, Box of Evernote hebben het goed begrepen. Dat is de reden waarom Microsoft vaart wil zetten achter onder meer One, om de beste producten te ontwikkelen.”

U bent de designer van Sunrise. Hoe belangrijk is design in de appwereld van vandaag?

Jeremy Le Van: “Met de opkomst van tablets en smartphones is design enorm belangrijk geworden. Apps als Twitter, Facebook of toepassingen van Apple hebben een zeer goed ontworpen design. Alle tools die ze gebruiken worden permanent gemoderniseerd en dus we moeten we meegaan in die wedloop. Tot nu toe was Microsoft niet echt bekend om zijn design. Daarom wil het bedrijf zich voortaan omringen door mensen die weten dat design belangrijk is.”

Had u in 2013, toen u Sunrise lanceerde gedacht u dat u overgenomen kon worden door een bedrijf als Microsoft ?

Jeremy Le Van: “Helemaal niet. Pierre Valade en ik hadden daarover geen bijzondere verwachtingen. We wilden de beste ervaring bieden aan gebruikers en zoveel mogelijk mensen overtuigen om onze app te gebruiken. Toen Microsoft ons contacteerde hebben we begrepen dat ons startconcept bekrachtigd was.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content