Edward Snowden toonde in 2013 dat de Amerikaanse inlichtingendiensten ongevraagd de communicaties van de halve wereld afluisteren en zo macht verwerven over industriëlen en politici.
...

Edward Snowden toonde in 2013 dat de Amerikaanse inlichtingendiensten ongevraagd de communicaties van de halve wereld afluisteren en zo macht verwerven over industriëlen en politici. Het Amerikaanse Congres heeft dat programma zopas met zes jaar verlengd. In België gingen in 2009 meer dan 900 Belgische agenten onwettig op zoek naar de details van een overleden zangeres in het rijksregister. Toegang tot data en machtsmisbruik zijn goede buren. Maar we springen zelf ook lichtzinnig om met onze persoonsgegevens. Wie op websites inlogt met zijn Facebook-account, loopt een goede kans om zijn hele sociale netwerk met onbekenden te delen. Toch staan we daar niet bij stil. Dat de Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming - AVG, ook bekend als GDPR - privacy nu ernstig neemt, is daarom een goede zaak. Wie gegevens verzamelt, moet daar veel preciezer toestemming voor vragen. Wie gegevens beheert moet aantonen dat ze passend afgeschermd zijn. Datahygiëne zou vanzelfsprekend moeten zijn, maar is het niet. De nieuwe Gegevensbeschermingsautoriteit kan die mentaliteit veranderen. Marketeers zullen het onder de AVG lastiger hebben om meisjes ongevraagd reclame voor maandverband toe te sturen op basis van de gegevens van hun sportclub, zoals Maurits Martijn en Dimitri Tokmetzis in hun boek Je hebt wél iets te verbergen beschrijven. Of de Europese wetgeving ook de dominantie van Facebook en Google beknot, valt nog te bezien. De giganten kunnen relatief goedkoper investeren in AVG-conformiteit dan onze kmo's. De nieuwe wetgeving kan de maatschappij ten goede komen. Profilering op basis van big data ontwricht de samenleving. Als sociale media je naar de mond praten, hoe zou je dan veranderen? Als een verzekeraar door gezondheidstrackers weet welke mensen de goede risico's zijn, waarom zou hij de slechte dan nog willen verzekeren?