Michaël Trabbia (CEO Orange): ‘Concurrentie is onze beste bescherming’

Michaël Trabbia (CEO Orange) © GF
Bruno Leijnse Redacteur bij Trends

“Het gaat te ver als Google, Facebook en Netflix steeds meer capaciteit nodig hebben, maar daar niets voor moeten betalen. De gratis distributie heeft hen groot gemaakt”, betoogde Dominique Leroy, de CEO van Proximus, in december. Zij wilde grootverbruikers meer doen betalen voor hun digitale voetafdruk. Michaël Trabbia, de CEO van Orange Belgium, vindt dat zijn grote concurrent maar beter voorzichtig is met wat zij wenst.

Sleutelen aan de Europese regelgeving inzake netneutraliteit vindt u geen goed idee?

MICHAËL TRABBIA. “Nee. De machtsverhouding tegenover internetspelers zoals Google, Apple, Facebook en Amazon is helemaal niet in ons voordeel. Met hun schaalgrootte kunnen zij bij ons toegevingen afdwingen. De Europese regels over netneutraliteit (die discriminatie van diensten verbieden, nvdr) kunnen helpen sommige misbruiken te voorkomen.

“Afgezien daarvan is concurrentie onze beste bescherming. Als iemand knoeit met de netneutraliteit, moeten de klanten met hun voeten kunnen stemmen. Daar heeft België nog altijd een probleem. Wij zijn zowat het enige Europese land met vaste abonnementen met volumelimieten. Dat kan alleen omdat onze concurrenten de markt kunnen segmenteren. Wie meer consumeert, betaalt meer. Dat lijkt logisch, maar achter dat hogere verbruik zit maar een heel kleine kostenstijging. Per klant stelt dat niets voor. Orange Belgium doet daar niet aan mee.

“Wij mogen van de regelgever ook enkel bundels van internet én tv verkopen. Maar meer en meer mensen willen geen tv-abonnement meer, omdat ze naar Netflix, YouTube of VRT NU kijken. Zij willen alleen internet, zonder de kosten van tv. Wij hebben niet het recht dat aan te bieden. Dat willen we veranderd zien.”

Zerorating, gratis diensten bij een abonnement, is een grijze zone in de netneutraliteit. Orange Belgium heeft daar zelf nog aan meegedaan.

TRABBIA. “Die zerorating heb ik gestopt toen ik hier aankwam. Je klanten vertellen dat ze bepaalde diensten probleemloos kunnen gebruiken, maar zwaar moeten betalen voor andere, is niet het antwoord.”

Proximus vraagt enkel een compensatie voor de hogere belasting op hun netwerk door het succes van Netflix. Wat is daar mis mee?

TRABBIA. “Je kunt die vraag op tafel leggen. Maar dat mag zich niet vertalen in de bevoordeling van trafiek van spelers die al dominant zijn. Met Netflix kun je een distributieakkoord sluiten zoals met andere producenten van content. Je factureert hun klanten en neemt een commissie als distributeur. De hele Orange Groep heeft zo’n kaderakkoord met Netflix.”

Netflix kan rechtstreeks naar de klant stappen en de operatoren overslaan.

TRABBIA. “Dan kom je in een discussie over interconnectie, waar een operator (die de Netflix-content aanvoert, nvdr) een andere betaalt om trafiek door te geven. Dat is onafhankelijk van het debat over netneutraliteit. Ook daar hebben de operatoren – en speciaal de Belgische – geen enkele onderhandelingsmacht tegenover Google, Amazon, Facebook en Netflix. Het is een illusie dat je van die grote actoren kunt eisen dat ze aanzienlijk bijdragen aan je financiering. De grote kosten van het netwerk van een vaste operator zitten ook in de lokale lus in de straat. Die investeringen hangen niet af van de vraag of mensen meer naar Netflix of Facebook kijken.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content