MCS uit Wilrijk wint Mipim-prijs voor innovatie

© belga
Hans Brockmans
Hans Brockmans redacteur bij Trends

Het Antwerpse softwarebedrijf MCS kreeg de publieksprijs voor innovatie op de Mipim-vastgoedbeurs in Cannes. Dat resulteerde vanmorgen in een presentatie in het festivalpaleis.

“Een opsteker”, noemt CEO Koen Matthijs het. “MCS is al bekend bij de meeste Belgische vastgoedbedrijven, maar wil nog sterker actief zijn in het buitenland. Zo’n referentie is een perfect visitekaartje.”

MCS is vooral actief in de vastgoedsector als softwareleverancier en consultant. Het werd in 1989 opgericht door Marcel Eeckhout en was een van de eerste Belgische ondernemingen in facilitymanagement. Op zoek naar een opvolger kwam Eeckhout terecht bij Koen Matthijs en Steven Lambert. Die namen het heft van MCS in 2012 via een managementbuy-out in handen. Het bedrijf verdubbelt dit jaar zijn omzet tot 20 miljoen euro, waarvan de helft in het buitenland, en werd verleden jaar genomineerd voor als Trends Gazelle. MCS heeft ook een poot in India. Het telt onder zijn klanten onder meer bpost, de Vlaamse Gemeenschap, de federale overheidsdienst Justitie en AVV.

De MCS-systemen leveren informatie die van dienst kan zijn bij de optimalisering van de catering, de schoonmaak, het technisch onderhoud, het vastgoedbeheer, de energiehuishouding en hr-management. “Het is geen software om de software, maar een informatiemiddel om de ondersteunende activiteiten van een onderneming beter en efficiënter te beheren”, situeert Matthijs.

MCS-instrumenten meten onder meer inventaris, geluid, lucht, de temperatuur, beweging van materiaal en personen. Zo kan de software meten hoeveel keer een toiletdeur wordt gebruikt om op tijd de schoonmaakploeg te sturen. Informatie over het gebruik van de koffiemachines moet de aankoopdienst en de catering informeren. Sensoren in ziekenhuizen moeten het CO2-peil en de temperatuur permanent bewaken. MCS kan ook worden ingezet om aan de hand van gedetailleerde informatie de activiteit van het personeel in kaart te brengen.

“Het heeft weinig zin deze informatie enkel te gebruiken om dingen dagelijks bij te sturen”, duidt Matthijs. “A fool with a tool stays a fool. Daarom zal onze consultancytak de klanten meestal ook adviseren over het facilitymanagement. Hij kan zo enorm besparen. De totale kostprijs van een kantoor bestaat slechts voor 25 procent uit stenen. Driekwart van de kostprijs komt voort uit het beheer ervan op de lange termijn. Deze factuur helpen wij te beheersen.” (H.B.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content