"E-commerce is een volledig andere business dan klassieke retail", zegt Daniel Ropers, de CEO en de medeoprichter van de internetwinkel bol.com. Hij schreef mee aan het boek E-commerce. En wat nu? van de retailanalist Pierre-Alexandre Billiet. "Er zijn investeringen nodig in onlinemarketing en in een webshop", stelt Ropers. "De bestellingen moeten de volgende dag worden geleverd, liefst gratis. Je moet een klantendienst hebben die 24 uur per dag beschikbaar is. De consumenten verwachten ook een goede prijs. Speciaalzaken zijn sterk in service en exp...

"E-commerce is een volledig andere business dan klassieke retail", zegt Daniel Ropers, de CEO en de medeoprichter van de internetwinkel bol.com. Hij schreef mee aan het boek E-commerce. En wat nu? van de retailanalist Pierre-Alexandre Billiet. "Er zijn investeringen nodig in onlinemarketing en in een webshop", stelt Ropers. "De bestellingen moeten de volgende dag worden geleverd, liefst gratis. Je moet een klantendienst hebben die 24 uur per dag beschikbaar is. De consumenten verwachten ook een goede prijs. Speciaalzaken zijn sterk in service en expertise, maar het is moeilijk zowel goede prijzen als een groot assortiment te hebben. De bekende ketens kunnen hun fysieke bereikbaarheid moeilijker online vertalen, zeker als hun assortiment en hun prijzen niet onderscheidend zijn." Daniel Ropers: "Ik zie nog altijd dat grote traditionele ketens vanwege die kosten wegblijven uit e-commerce. Het gaat over andere processen en een andere infrastructuur. En dus zijn het extra kosten als je alles zelf wilt doen. Daarvoor komt nu een oplossing door het opzetten van e-cosystemen, de boodschap van het boek." Daniel Ropers:"De handelsplaatsen zoals we die nu kennen, zijn een goede stap in de richting van volwaardige e-cosystemen. Bol.com stelt sinds 2007 zijn winkel open voor derden. Eerst gebeurde dat met boeken. Zo konden we het assortiment uitbreiden van honderdduizend titels naar meer dan een miljoen. Op de website aanbieden is gratis, enkel bij een verkoop wordt een vast bemiddelingspercentage gevraagd. In de boekenverkoop was dat direct een succes. Vanaf 2012 heeft bol.com zich ook opengesteld voor artikelen in andere categorieën. Een kwart van het totaalbedrag aan aankopen zit nu bij partners die via ons verkopen. Elke schakel levert en behoudt zijn toegevoegde waarde. Bovendien geeft het de mogelijkheid aan klassieke retailers om tegen lage kosten online actief te zijn." Daniel Ropers:"Ik heb die verhalen ook gehoord en gelezen. Bij sommige dominante internationale spelers kun je soms spreken van een doelbewuste strategie om eerst een partner te laten uittesten wat goed verkoopt. Bij bol.com ken ik geen enkele case. Dat zou niet in ons belang zijn, want we willen een zo sterk mogelijk netwerk uitbouwen." Daniel Ropers: "Er zijn grote verschillen. Vooral Amazon en Alibaba kunnen veel kapotmaken als ze het internationale netwerk van leveranciers dat elkaar op die platformen beconcurreert in één keer naar België brengen. Maar dat verwacht ik niet. Lokale handelsplaatsen hebben veel voordelen: een lokaal relevant aanbod, korte leverlijnen en een lokale service. Ook de taal is belangrijk. Klanten lezen graag de reviews van lokale klanten over producten."Pierre-Alexandre Billiet, E-commerce. En wat nu?, Lannoo Campus, 224 blz., 24,99 euro