Lightspeed werd in 2005 opgericht in Canada. De ontwikkelaar van kassa-software voor mobiele toestellen gebruikt zijn oorlogskas van 126 miljoen dollar voor expansie in Europa. Een jaar geleden kocht Lightspeed al de Gentse start-up Posios. Bij die overname kondigde het Canadese bedrijf aan dat het zijn positie in Europa nog wilde verstevigen.

Dat doet het nu onder meer met de overname van SEOshop, een platform waarop bedrijven en particulieren een webshop kunnen opzetten en beheren. Het bedrijf is opgericht in 2008 door Ruud Stelder en Dennis Cuijpers en had ongeveer een miljoen euro opgehaald bij de Nederlandse durfkapitaalspeler HenQ. De webshops op het plaftorm zijn goed voor meer dan een miljard dollar aan transacties. Een van de 8000 klanten is Belfius. Lightspeed heeft 26.000 klanten, goed voor 11 miljard dollar aan transacties.

Gelijklopende visies

Stelder en Cuijpers blijven aan boord bij Lightspeed. "SEOshop wil een dominante wereldspeler zijn in e-commerce", zegt Stelder, die na de overname director of global ecommerce revenue wordt bij Lightspeed. "In plaats van ons te laten overnemen, hadden we ook 10 miljoen dollar kunnen ophalen. Maar zelfs zo'n som had weinig zoden aan de dijk gezet. Een overname was misschien niet noodzakelijk, maar de visies van beide bedrijven sluiten gewoon zeer goed bij elkaar aan. Lightspeed heeft zowel in Noord-Amerika als in Europa een uitgebreid verkoopapparaat, waarmee we de groei van SEOshop nog kunnen versnellen. Winkel- en horeca-uitbaters, het doelpubliek van Lightspeed, willen hun klanten ook almaar meer online laten bestellen. En door de integratie van SEOshop in hun software kan Lightspeed een totaalpakket aanbieden."

Groeien in horeca

De Nederlandse software wordt dus ook geïntegreerd in het horeca-aanbod van het vroegere Posios. "Ook horeca-zaken maken van online een prioriteit", zegt Zhong Xu. Hij richtte Posios samen met Jan Hollez op en is sinds de overname door Lightspeed verantwoordelijk voor de horeca-activiteiten in de groep.

"Het voorbije jaar is de horecadivisie met 600 procent gegroeid. In België zijn we al veruit de marktleider. Dankzij de overname van SEOshop zal er nu ook een vestiging van Lightspeed in Nederland komen. Ook daar kunnen we dan onze groei versnellen. In de rest van Europa groeien we ook snel, zeker in de Dach-regio (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, nvdr). In tegenstelling tot in Noord-Amerika hebben we minder concurrenten in Europa. Onze Amerikaanse tegenspelers kunnen moeilijker overweg met de verschillen in cultuur, taal en wetgeving. Door onze Belgische roots hebben wij daar veel meer aandacht voor gehad en is onze oplossing beter afgesteld op de versnipperde Europese markt."