Twee maanden na de overname van Yadera kan Jeroen De Wit, de CEO van Teamleader, weer helemaal vooruitkijken. Het team van Yadera is volledig ingepast. Operationeel was dat de grootste aanpassing, want Yadera blijft aparte software. Toen De Wit Teamleader in 2012 oprichtte samen met Willem Delbare en Mathias De Loore, specialiseerden de drie schoolverlaters zich in onlinesoftware voor klantenbeheer, facturatie en projectmanagement voor kmo's. De software van Yadera focust op het stroomlijnen van bedrijfsprocessen bij iets grotere bedrijven.
...

Twee maanden na de overname van Yadera kan Jeroen De Wit, de CEO van Teamleader, weer helemaal vooruitkijken. Het team van Yadera is volledig ingepast. Operationeel was dat de grootste aanpassing, want Yadera blijft aparte software. Toen De Wit Teamleader in 2012 oprichtte samen met Willem Delbare en Mathias De Loore, specialiseerden de drie schoolverlaters zich in onlinesoftware voor klantenbeheer, facturatie en projectmanagement voor kmo's. De software van Yadera focust op het stroomlijnen van bedrijfsprocessen bij iets grotere bedrijven. Met de overname van Yadera sloot Teamleader een overgangsperiode af. Begin dit jaar kondigde het bedrijf ook aan dat het zijn bijkantoren in Parijs, Berlijn, Madrid en Milaan sluit. "Ik vond het jammer dat sommigen dat interpreteerden alsof we internationaal minder ambitie hadden", zegt De Wit. "We hebben even moeten terugschakelen, mensen verlieten het bedrijf en er kwamen nieuwe in de plaats. We moesten ons anders organiseren, want je hebt nu eenmaal andere vaardigheden nodig als je omzet voorbij 10 miljoen euro gaat. Ik vergeleek het vaak met hoe kreeften om de zoveel tijd uit hun omhulsel breken naarmate ze groeien. Dat is niet prettig, maar het creëert wel ruimte." "Onze omzet is gegroeid van 1 miljoen naar 10 miljoen euro met een klein product- en developmentteam. Naarmate Teamleader populairder werd, moest dat team meer bezig zijn met het in de lucht houden van het platform dan met innovatie en het ontwikkelen van nieuwe functionaliteiten. We hebben het team uitgebreid van 13 naar 45 medewerkers. In 2019 groeien we weer sterk en de klantentevredenheid stijgt. Dat komt niet alleen door de productontwikkeling. Teamleader focust nu meer op sectoren in plaats van op de brede markt van dienstverlenende kmo's. De overname van Yadera past in die strategie, want het staat sterk in een aantal sectoren." Het was een grote stap om vier kantoren te sluiten. JEROEN DE WIT. "We hebben onze internationale verkoop grotendeels gecentraliseerd in ons hoofdkantoor in Gent. We begonnen met buitenlandse kantoren om Europees marktleider te worden. Dat heeft ons veel bijgebracht, maar de voordelen werden kleiner naarmate we groeiden. Het werd te duur en te zwaar om te managen. Nu zit alles op één plaats. Dat zorgt voor meer samenhang en de teams kunnen beter van elkaar leren. We plukken daar de vruchten van, want ook internationaal groeien we sterker. Het was natuurlijk zwaar in de buitenlandse kantoren dat nieuws te brengen. Door de overname van Yadera zijn we wel opnieuw fysiek aanwezig in Parijs. Het heeft daar wel een kantoor nodig, omdat het op andere klantentypes mikt." Teamleader staat sterk bij web- en reclamebureau's. DE WIT. "Misschien komt dat omdat ik zelf uit die sector kom. Mijn eerste bedrijf was een webbureau. De sector is bezig met een digitale transformatie, het is ergens wel logisch dat de branche de sprong maakt naar een onlineplatform als Teamleader in plaats van naar klassieke software. Maar wij staan ook sterk in de bouwsector." Het is opvallend hoe twee Belgische uitdagers in de kmo-software, Teamleader en Odoo, zich met radioreclame en affiches langs de weg profileren. DE WIT. "We mikken allebei op een breed publiek. Radio was voor ons een effectief medium om aannemers en andere ondernemers in de bouw te bereiken. De radio staat voortdurend aan in hun camionette. We sluiten niet uit dat we radio in de toekomst opnieuw inzetten." Teamleader lanceerde twee jaar geleden een marktplaats met koppelingen naar andere software. DE WIT. "Dat was een fantastische keuze, zeker in combinatie met het fonds om partners te ondersteunen die extra integraties ontwikkelen. We hebben driehonderd integraties, waarvan onze klanten er gemiddeld minstens vier gebruiken. De klantentevredenheid is gestegen en het verkleint het risico dat ze afhaken. Daarnaast hebben die integraties zeker ook onze bekendheid vooruitgeholpen. In feite heeft Teamleader via de marktplaats driehonderd nieuwe kanalen gecreëerd om klanten te werven." Grote concurrenten zoals Salesforce vragen geld om in hun versie van de marktplaats te staan. DE WIT. "Dat doen wij niet. De indirecte effecten, de hogere klantentrouw en de betere bekendheid zullen hoger zijn dan wat we er rechtstreeks aan kunnen verdienen. Kmo's vertrouwen Teamleader en kloppen geregeld bij ons aan met vragen over andere apps en tools. Binnen enkele jaren zie ik ons wel licenties verkopen van de software die de integraties bij ons aanbieden, maar concrete plannen zijn er nog niet." Is uitbreiden naar boekhoudsoftware een optie? DE WIT. "Dat is een moeilijke markt. Er is bijvoorbeeld geen Europese marktleider in boekhoudsoftware, het zijn steevast pakketten die in enkele landen sterk staan. De regels verschillen te veel van land tot land. Daarom zijn we altijd ver van die markt gebleven. We hebben natuurlijk al in integraties voorzien voor het doorsturen en het ontvangen van facturen." Biedt PSD2, een richtlijn die de Europese betaalmarkt openbreekt, geen kansen om zelf betalingen te doen? DE WIT. "We hoeven dat niet rechtstreeks te integreren, maar we kijken wel naar nieuwe toepassingen. Op dit moment ondervinden we geen concurrentie van boekhoudsoftware, maar via PSD2 zouden we onze afhankelijkheid van die software wel kunnen beperken." Is het geen tijd om de prijs te verhogen? Teamleader heeft nog nooit zijn prijzen aangepast. DE WIT. "In 2016 hebben we voor het eerst onze prijs licht aangepast, maar enkel voor kwartaalabonnementen. In de voorbije vier jaar is ons product ook enorm geëvolueerd en zijn er tal van functionaliteiten bij gekomen. We bieden Teamleader nog per module aan, maar uit onderzoek blijkt dat klanten vooral een totaalpakket zoeken, vanaf het eerste contact tot de betaling van hun factuur. Daarom kijken we hoe we ons product zo kunnen herverpakken dat de waarde voor de klant groter wordt. En als we ons product anders aanbieden, is het logisch dat we nadenken over een andere prijsstructuur." Yadera is Belgisch. Kijkt u enkel naar de thuismarkt voor overnames? DE WIT. "Dat was toeval. We scannen de hele Europese markt. Ondertussen is onze bedrijfskasstroom positief, wat betekent dat we onze fondsen kunnen gebruiken voor acquisities. We hebben 34 miljoen euro opgehaald, waarvan 20 miljoen in de zomer van 2018. Commercieel blijft onze focus op Europa liggen. Europa telt 23 miljoen kmo's. 60 procent daarvan levert diensten en zit recht in de doelgroep van Teamleader. Dat is een gigantische markt. Voorlopig concentreren we ons op de zes landen waar we al actief zijn. We zetten daar in op extra marktaandeel in plaats van andere landen aan te snijden." Zijn nieuwe markten een te groot risico? Neemt u minder risico's dan toen u op uw 24ste met het bedrijf startte? DE WIT. "Ik ben 31 jaar, dat is al oud ( lacht). Ik neem nog evenveel risico als vroeger, maar ik denk er nu meer over na. Ik heb de voorbije jaren veel geleerd. Ik krijg energie als ik Teamleader zie groeien en als ik positieve feedback krijg van mijn team en onze investeerders. Ik heb me nog geen moment afgevraagd of ik nog de geschikte persoon ben om Teamleader te leiden. Ik zou het jammer vinden, mocht ik dat niet tijdig inzien. "Verandering is de enige constante. Ik ben dan wel altijd CEO geweest, maar in het begin concentreerde ik me op de productontwikkeling. Daarna was ik de eerste verkoper en later moest ik als een verkoopdirecteur denken en een team optuigen. Ik ben moeten evolueren van ondernemer tot manager. Maar ik eindig en start mijn dag nog altijd op dezelfde manier. Voordat ik ga slapen, kijk ik of Teamleader nog werkt, 's morgens doe ik dat opnieuw en bekijk ik de statistieken van de vorige dag: hoeveel we hebben verkocht, hoeveel leads we hebben en hoeveel we hebben kunnen converteren naar nieuwe klanten."