Intelligent, gespecialiseerd in het online houden van websites en andere IT-processen, is geen louter Benelux-bedrijf meer. Met de overname van DanDomain (gericht op kmo's), Solido Hosting en Jaynet (focus op grote bedrijven) wordt Intelligent ook in Benelux incontournable. Door de overname komt het aantal medewerkers op ongeveer 550 en komt de verwachte geconsolideerde omzet voor 2016 tegen de 95 miljoen euro uit. Het is de tweede reuzensprong in een jaar tijd. Eind 2015 nam Intelligent de Nederlandse sectorgenoot Sentia over. De groeispurt is mogelijk dankzij de instap van Waterland Private Equity. Intelligent trok het durfkapitaalfonds aan omdat de Europese hostingmarkt sterk aan het consolideren is. Het Gentse bedrijf wil doorgroeien tot een belang...

Intelligent, gespecialiseerd in het online houden van websites en andere IT-processen, is geen louter Benelux-bedrijf meer. Met de overname van DanDomain (gericht op kmo's), Solido Hosting en Jaynet (focus op grote bedrijven) wordt Intelligent ook in Benelux incontournable. Door de overname komt het aantal medewerkers op ongeveer 550 en komt de verwachte geconsolideerde omzet voor 2016 tegen de 95 miljoen euro uit. Het is de tweede reuzensprong in een jaar tijd. Eind 2015 nam Intelligent de Nederlandse sectorgenoot Sentia over. De groeispurt is mogelijk dankzij de instap van Waterland Private Equity. Intelligent trok het durfkapitaalfonds aan omdat de Europese hostingmarkt sterk aan het consolideren is. Het Gentse bedrijf wil doorgroeien tot een belangrijke Europese speler.Met de fusie met Sentia een jaar geleden werd het bedrijf ook voorbereid op de verdere Europese expansie. Intelligent kreeg twee takken: de enterprise-tak (gericht op grote bedrijven) en de activiteiten voor kmo's. Over die kmo-business heeft Frederik Poelman de eindverantwoordelijkheid. "Het omvat Combell, waar Intelligent uit is gegroeid", zegt Poelman, die samen met Intelligent-CEO Jonas Dhaenens Combell in 1999 oprichtte. "De sector is nog aan het consolideren, zeker in de hostingdiensten voor kmo's. We hebben in België Flexmail binnengehaald en zijn samengesmolten met Addemar, een eerder overgenomen sectorgenoot in emailmarketing. En vorige zomer namen we ook het Gentse hostingbedrijf Openminds over. In diezelfde periode kwamen in Nederland Byte in Amsterdam en HostingsXS in Nijmegen (gespecialiseerd in hosten van webshops, nvdr) bij de groep." FREDERIK POELMAN. "Intelligent was al marktleider in de Benelux en eind december nam het ook twee hostingbedrijven in Denemarken over. In België hosten we minstens een derde van alle websites, bij sites van bedrijven gaan we zelfs naar de de helft."POELMAN. "Het is al vergevorderd, maar een integratie gebeurt niet overhaast. In sommige gevallen gaat het om grote teams, bij Byte gaat het bijvoorbeeld om 44 voltijdse equivalenten. In totaal zijn er 200 medewerkers in de kmo-activiteiten. Dat is niet allemaal goed rechtstreeks aan te sturen, door de verspreide kantoren en de verschillende diensten en producten. Daarom heeft elk dochterbedrijf een manager."Ondertussen hebben we al veel ervaring met overnames. Elk bedrijf heeft een eigen cultuur. We moeten dus de tijd nemen om de mensen er te leren kennen en dan kan de samenwerking nog hechter worden. Er is nog een weg te gaan, maar de rustige aanpak rendeert op lange termijn. Al die integraties zijn voor Intelligent ook een goede leerschool, zeker voor onze eerste grote internationale overname in Denemarken."POELMAN. "Bedrijven zouden inderdaad via het internet bij een internationale sectorgenoot diensten kunnen afnemen. Maar in de praktijk verkiezen ze toch een lokaal bedrijf, dat hun taal spreekt en waar ze er op kunnen rekenen dat ze vlot geholpen worden bij problemen. Bovendien is het aanbod van Intelligent door de jaren heen uitgebreid. Aan de oorspronkelijke diensten, hosting van websites en domeinnaamregistraties, zijn extra diensten en producten gekoppeld, zoals het hosten en beheren van e-mailservers. En met Byte hebben we nu ook een specialist voor Magento (populaire software om webshops te maken, nvdr)."In de kmo-activiteiten werken de Intelligent-bedrijven vaak in onderaanneming, bijvoorbeeld voor webbureau's die websites ontwikkelen voor klanten. Het voorbije jaar hebben we daarom onze diensten nog toegankelijker gemaakt voor die partners en ook werk gemaakt van een eenvoudiger facturatiemodel. Daardoor kunnen die partners bij wijze van spreken in enkele clicks websitehosting configureren en ook gemakkelijk zien hoeveel het kost."