Overheden overal ter wereld volgen met argusogen hoe Facebook met de persoonsgegevens van bijna 2 miljard internetgebruikers omspringt. Die bezorgdheid is terecht, maar ze moeten minstens even wantrouwig zijn tegenover de marktmacht van Facebook.
...

Overheden overal ter wereld volgen met argusogen hoe Facebook met de persoonsgegevens van bijna 2 miljard internetgebruikers omspringt. Die bezorgdheid is terecht, maar ze moeten minstens even wantrouwig zijn tegenover de marktmacht van Facebook. Er zijn veel gelijkenissen tussen de dominante positie van Facebook en die van Microsoft eind jaren negentig. De softwarereus had toen met Windows 95 alle andere besturingssystemen vermorzeld en misbruikte die macht om de internetbrowser Netscape monddood te maken. De concurrentiewaakhonden in de Verenigde Staten en Europa grepen terecht in en legden zware beperkingen en boetes op. Facebook heeft een vergelijkbare invloed als Microsoft: het bepaalt hoe 2 miljard gebruikers met elkaar communiceren.De overheden doen er daarom verstandig aan nieuwe grote overnames te blokkeren. Die zouden de oorlogskas van Facebook nog groter doen worden. Het maakt nu al twee kwartalen op rij vlotjes 3 miljard dollar winst op een omzet van meer dan 8 miljard. CEO Mark Zuckerberg kon in het verleden al Instagram en Whatsapp opkopen dankzij zijn diepe zakken. Die bedrijven waren destijds echt een bedreiging om op termijn tot een even dominant sociaal platform als Facebook uit te groeien. Snapchat is de eerste serieuze troonopvolger die een miljardenbod heeft weerstaan. Facebook kopieert sindsdien schaamteloos zowat alle belangrijke innovaties van Snapchat, om de groei van de nieuwe aartsvijand tot elke prijs te stoppen. Nu draait die machtsstrijd uit in het voordeel van de internetgebruiker. Maar het risico is bijzonder groot dat Facebook innovatie afremt in een poging zijn monopolie te beschermen.