De ingenieur Simon Tavernier raakte in 2015 op een trouwfeest met zijn neef Anton Mussche aan de praat over zijn zakenidee. Twee jaar later is Stampix een feit. De app biedt gebruikers de mogelijkheid gratis foto's af te drukken. In ruil mag Stampix op de achterzijde van de foto's reclame afdrukken.
...

De ingenieur Simon Tavernier raakte in 2015 op een trouwfeest met zijn neef Anton Mussche aan de praat over zijn zakenidee. Twee jaar later is Stampix een feit. De app biedt gebruikers de mogelijkheid gratis foto's af te drukken. In ruil mag Stampix op de achterzijde van de foto's reclame afdrukken. Het eerste idee van Tavernier was foto's te laten versturen als postkaarten met reclame op de achterzijde, maar dat idee sloeg niet aan. Mensen bleken enkel kaarten te sturen met de eindejaarsfeesten en de bedrijven konden er niets mee omdat ze niet wisten bij wie de postkaarten terecht zouden komen. Simon Tavernier merkte wel dat jongeren graag postkaarten met hun eigen smartphonefoto's naar zichzelf stuurden. Marketeer Anton Mussche had intussen twaalf jaar de oceanen bevaren als professioneel zeiler, maar wou weer vaste grond onder de voeten. Hij had wel oren naar wat zijn neef vertelde op het trouwfeest. Het duo koppelde het idee foto's naar jezelf te versturen aan een probleem van directmailbedrijven. Die ondernemingen sturen mensen brieven op naam met reclameboodschappen. Omdat ze het profiel kennen van de geadresseerde, kunnen ze die boodschap persoonlijk maken. Maar de meeste mensen gooien die brieven gewoon geïrriteerd weg. "We zagen twee markten met twee verschillende problemen en we hebben daar één oplossing voor bedacht", zegt Simon Tavernier. Mensen kunnen via Stampix een pakketje van vijf eigen foto's gratis laten afdrukken en dat opsturen naar zichzelf. Het bedrijf richt zich tot ouders met jonge kinderen, een doelgroep die veel foto's neemt. Omdat mensen zelf het initiatief nemen om de beelden af te drukken, wordt de reclame op de achterkant niet als opdringerig ervaren. "We kennen de fotofinishingmarkt goed omdat onze familiale roots daar liggen", vertelt Tavernier. "Ik ben bovendien zelf ook papa geworden en je ziet dan plots een explosie van smartphonefoto's, maar mensen printen ze niet af omdat het geld kost en geen hoge prioriteit is. De behoefte is er nog wel, maar ze is latent. Onze app maakt het mensen gemakkelijk en het is gratis." Dat het businessidee van Stampix zich op het snijpunt bevindt van fotografie en marketing mag niet verbazen. De grootvader van de twee oprichters richtte in 1964 in Wetteren samen met twee anderen DBM Color op. Dat bedrijf zou in de jaren negentig onder zijn zoon, Johan Mussche, tot bloei komen onder de naam Spector Photo Group. Het leverde Johan Mussche, die in 2001 op zijn 52ste overleed, in 1995 de titel van Trends Manager van het Jaar op. "Wij zijn met foto's opgegroeid", vertelt zijn zoon Anton Mussche. "Constant kwamen ontwikkelde filmrolletjes bij ons binnen en werden thuis albums gemaakt." Johan Mussche stond bekend als een sterke marketeer die op het juiste moment de juiste boodschap naar de juiste klant wist te brengen. Dat is net wat zijn zoon en neef ook met Stampix willen doen. De cvba Stampix werd in april vorig jaar opgericht en heeft met zijn fotomarketingapp ondertussen campagnes lopen met grote bedrijven als L'Oréal, Disney, Deloitte en JBC. De app is een voorbeeld van het gebruik van big data. Door de digitale gegevens te interpreteren die mensen op sociale media en elders op het internet achterlaten, wil Stampix ervoor zorgen dat er relevante reclame op de achterkant van de foto staat. Wie een foto van zijn hond afdrukt, krijgt bijvoorbeeld reclame van een merk van hondenvoeding. "We bouwen aan een systeem dat op basis van artificiële intelligentie en beeldherkenningssoftware de perfecte match maakt tussen de foto en de advertentie", zegt Anton Mussche. Stampix verkoopt printcodes aan bedrijven, die die codes vervolgens uitdelen. "Op die manier kunnen bedrijven een interactieve campagne voeren", legt Anton Mussche uit. "Ze kunnen de persoonlijke boodschap op de achterkant van de foto veranderen omdat ze constant feedback krijgen en zien wat werkt. In het geval van L'Oréal krijg je een printbon wanneer je een bepaald product koopt in de apotheek. Zo staan wij in de Benelux gestald bij 1400 apothekers", zegt Anton Mussche. "Bij Disney gaat het meer over een brandingcampagne. De printcodes worden verdeeld via sociale media, magazines, digitaal en via e-mail." Om hun bedrijf te financieren, investeerden de oprichters eigen middelen en haalden ze geld op bij familie, vrienden en fans. Tavernier en Mussche presenteerden hun zakenmodel in het kantoor van Smartphoto Group, zoals het vroegere Spector nu heet (zie kader Smartphoto groeit weer). "We kregen heel wat kritische reacties", herinnert Simon Tavernier zich. "'Willen mensen nog losse prints anno 2017?', vroegen ze. We bewijzen dat nu via een actieve community van enkele duizenden mensen op Facebook." Andere toehoorders vroegen zich af of de strategie om via de bedrijven mensen te stimuleren foto's te printen, wel zou werken. "Uit onze cases blijkt dat bedrijven bereid zijn met Stampix samen te werken." Enkele investeerders hapten toe en investeerden via de recente taxshelter voor start-ups, een regeling waarbij mensen 30 tot 45 procent van hun investering in mindering kunnen brengen op hun belastingaangifte. Bekende namen zijn Bart De Waele (Wijs), Nicolas Linkens (Gilde Buy Out Partners) en Stéphane Vermeiren. Die laatste kreeg tijdens vakantiewerk bij Spector het marketingvirus van zijn oom Johan Mussche te pakken en werd als CEO van de internetbank Rabobank.be in 2013 Marketeer van het Jaar. Het drietal zit ook in de adviesraad van Stampix. Hoeveel geld de ondernemers achter Stampix precies ophaalden bij familie, vrienden en fans zeggen ze niet, maar op korte termijn hebben ze geen extra middelen nodig en volstaan naar eigen zeggen de inkomsten. De twee Gentse ondernemers willen op basis van hun eerste klanten nu eerst hun zakenmodel verfijnen, zodat hun product helemaal klaar is voor de markt. Pas dan vinden ze het, met het oog op een snelle groei, opportuun geld op te halen. Toen de familiale investeerders, die gepokt en gemazeld zijn in de wereld van de fotofinishing, de eerste foto's te zien kregen, gaven ze de twee neven overigens meteen een bolwassing. De kwaliteit was niet goed genoeg. "Nu is dat wel het geval", zegt Simon Tavernier. De foto's worden in Gent gedrukt bij Graphius, dat een goede fotokwaliteit kan leveren én voldoende direct-mailingcapaciteit heeft." Nu bundelt Stampix de orders per week, maar wanneer de ICT-starter begint te groeien, heeft hij een partner als Graphius nodig die veel en elke dag kan printen en verzenden. De oprichters huldigen het adagium dat je je beter eerst concentreert op je product en pas daarna op zoek gaat naar kapitaal. Ze betalen zich voorlopig geen loon uit, hebben één medewerker vast in dienst en het jonge bedrijf houdt nog even gratis kantoor in de Gentse vestiging van de accelerator The Birdhouse. Tijdens het begeleidingsprogramma dat ze er volgden, werden ze met raad en daad bijgestaan door twee mentoren. Conny Vandendriessche van Accent Jobs zorgde ervoor dat ze volop inzetten op verkoop, terwijl Michiel Vanderheyden van Goosebumps Events hen dwong na te denken over hoe ze hun merk willen uitbouwen. Dat eigen merk is belangrijker dan het lijkt, omdat het ondernemersduo geen patent heeft op zijn software. Om snel te groeien en voorsprong te houden op toekomstige concurrenten wordt de onlinegemeenschap rond het merk Stampix cruciaal. Bedrijven zijn dan zeker dat Stampix voldoende interessante profielen voor hen in zijn gemeenschap heeft, terwijl mensen Stampix zien als een garantie dat hun foto's van goede kwaliteit zijn en de reclame niet opdringerig is. Behalve van de thuismarkt in de Benelux, moet de eerste groeischeut later dit jaar komen van de Britse en de Franse markt. Voorlopig is het voor Stampix vooral zaak niet in te gaan op alle kansen die zich aandienen. "Er komt veel op je af als start-up. Je bent met 1001 dingen bezig", zegt Anton Mussche. "Je kan voor je app zoveel features bedenken als je maar wil. We willen waken over onze essentie en blijven focussen op jonge gezinnen." Het schip op de juiste koers houden, is iets wat Anton Mussche leerde als zeiler. "Ik heb twaalf jaar professioneel gezeild. Een ondernemersles uit het zeilen is dat je je koers moet uitzetten en die lang genoeg moet blijven varen om je doel te bereiken. Een goede communicatie is heel belangrijk, met je passagiers - je klanten - en met je crew - je medewerkers. En je leert geduld te hebben en door te bijten."