Is de opslagdienst Dropbox een beursrijp bedrijf?

Wim Lewi: "Eigenlijk niet. Het bedrijf boekt amper 1 miljard omzet. De precieze cijfers zijn nog niet bekend, maar wellicht is er wel een licht positieve cashflow. In tegenstelling tot veel andere start-ups uit Silicon Valley komt er dus geld binnen, omdat Dropbox voor sommige diensten een betaalmodel hanteert. Maar met die cashflow moet het de zware investeringen in opslagcapaciteit wel nog betalen. H...

Wim Lewi: "Eigenlijk niet. Het bedrijf boekt amper 1 miljard omzet. De precieze cijfers zijn nog niet bekend, maar wellicht is er wel een licht positieve cashflow. In tegenstelling tot veel andere start-ups uit Silicon Valley komt er dus geld binnen, omdat Dropbox voor sommige diensten een betaalmodel hanteert. Maar met die cashflow moet het de zware investeringen in opslagcapaciteit wel nog betalen. Het bedrijf heeft bovendien concurrentie van hele grote jongens zoals Amazon en Microsoft, die zich ook richten op clouddiensten, maar veel diepere zakken hebben. Het zou heel straf zijn als Dropbox kan standhouden tussen die techreuzen." Wim Lewi: "Heel wat start-ups kregen bij hun jongste kapitaalronde een lager prijskaartje opgeplakt. De eenhoorns en hun bankiers beseffen dat de bomen niet tot in de hemel zullen groeien zoals in de jaren 2000, en kiezen eieren voor hun geld. Het is natuurlijk veel interessanter nu nog snel naar de beurs te gaan dan langzaam helemaal weg te kwijnen. Niet zozeer is Dropbox klaar voor de beurs, maar de beurs is wel klaar voor Dropbox." Wim Lewi: "De waarderingen zijn niet extreem hoog. Naast die grote namen hebben ook al veel andere aandelen onder druk gestaan. Tesla bijvoorbeeld heeft een flinke tik gekregen en Snap noteert onder zijn introductieprijs. De markt geeft wel nog zeer hoge waarderingen aan die techreuzen. Ik zie twee risico's. Ten eerste is het maar de vraag of ze de steile groeiverwachtingen kunnen blijven waarmaken. Ten tweede verwacht ik dat de concurrentieautoriteiten strenger zullen beginnen op te treden. Wanneer er een correctie komt? Dat kan morgen zijn, maar ook pas over twee jaar." Wim Lewi: "AirBnB en Uber zijn wat aparte verhalen. Zij zijn veel groter en ze zijn elk marktleider in hun niche. Dat betekent dat ze niet recht in het vaarwater zitten van de grote jongens met diepe zakken, en dat ze beter gewapend zijn om stand te houden tegen de concurrentie. Zij kunnen zich veroorloven nog wat te wachten of de hoge waarderingen nog toenemen."