In de portfolio van Wijs en Gents zitten veel bekende namen. Zo werkte Wijs onder meer voor Rock Werchter, Belfius en Eandis. Gents heeft dan weer de identificatiedienst Itsme als klant. Wijs neemt zijn kleinere sectorgenoot over. "Wijs draaide vorig jaar een omzet van 7,7 miljoen euro", zegt CEO Bart De Waele.
...

In de portfolio van Wijs en Gents zitten veel bekende namen. Zo werkte Wijs onder meer voor Rock Werchter, Belfius en Eandis. Gents heeft dan weer de identificatiedienst Itsme als klant. Wijs neemt zijn kleinere sectorgenoot over. "Wijs draaide vorig jaar een omzet van 7,7 miljoen euro", zegt CEO Bart De Waele. "We liggen op schema om dit jaar 9 miljoen te halen. Gents zal in 2018 wellicht zijn vorige jaaromzet van 2,5 miljoen evenaren. Onze activiteiten zijn zeer complementair. Gents focust meer op het creatieve aspect van digitale communicatie en heeft consumentenbedrijven als klanten. In dat segment is nog veel potentieel. Steeds meer b2c-klanten willen verder gaan dan een afzonderlijke webshop en willen het digitale integreren in alle bedrijfsprocessen. Wijs heeft meer b2b-klanten en staat door zijn voorgeschiedenis (het bedrijf ontstond uit de websitebouwer Netlash, nvdr) zeer sterk in digitale strategie en webdevelopment." Gents komt volledig in handen van Wijs. "Oprichtster Leen Van der Mijnsbrugge blijft aan boord en treedt toe tot het managementteam", gaat De Waele door. "We zijn net verhuisd naar een nieuw kantoor. Gents komt ook naar daar. We hebben begin dit jaar ook Xio, gespecialiseerd in het contentmanagementsysteem Drupal, volledig overgenomen." De overname van Gents en de verhuizing is niet de enige verandering bij Wijs. Managing partner Anneleen Demasure is ergens anders aan de slag. Zij had voordien de operationele leiding bij Wijs. "Ze heeft een sterk fundament gelegd om verder te groeien." De Waele en zijn medevennoot Ilse Jansoone zullen de operationele verantwoordelijkheid van Wijs dragen in combinatie met de uitbreiding van de groep. Begin 2013 stapte de ICT-dienstverlener Cronos in Wijs. Cronos had al onder de naam Heaven Can Wait een reeks digitale bedrijven verzameld. Maar tot een fusie kwam het niet. In 2016 kochten De Waele en zijn vennoten Dirk Sabbe en Ilse Jansoone Cronos weer uit. De voorbije jaren bouwden ze zelf een netwerk van zusterbedrijven rond Wijs, vooral via minderheidsparticipaties. Daarvoor hebben ze vorig jaar Mandelbrot opgericht, een holding boven Wijs die zij volledig controleren. "Via Mandelbrot investeren we in ondernemers in de digitale sector", zegt De Waele. "Zo ondersteunen we Pavlov (merkstrategie), Cantilis (pr), Publilab (onlinemarketing) en Strak (digitale communicatie en strategie voor kmo's). De joint venture met het Nederlandse Yourzine werd stopgezet nadat het werd overgenomen door PostNL. We blijven inzetten op e-mailmarketing, maar dan via Wijs." "Jaar na jaar zien we de kloof in onze sector groter worden", zegt De Waele. "Er zijn nog altijd veel kleine spelers, met teams van maximaal twintig medewerkers en gespecialiseerd in een niche. Maar het zwaartepunt komt steeds meer te liggen bij grote spelers met een breed aanbod. Wijs en de zusterbedrijven hebben samen 120 medewerkers. Als alle vacatures ingevuld geraken, zijn we met 140 tegen eind 2018. We behoren tot die toplaag en willen daar blijven. Het is dus consolideren of geconsolideerd worden. Op dit moment breiden we uit op eigen krachten. Maar door het potentieel van de markt en de snelheid waarop ze evolueert kijken we uit naar financiële partners om samen te groeien."