Too Good To Go is het geesteskind van vier Denen, twee Britten en een Française, die de krachten bundelden om voedselverspilling aan te pakken. Zij lanceerden Too Good To Go in 2015 vanuit Kopenhagen en bouwden de app in recordtijd uit tot het grootste anti-voedselverspillingsplatform. "Meer dan een derde van alle voedsel wordt verkwist. Waanzinnig, want bij die verspilling wint niemand", zegt Mette Lykke, de Deense CEO van Too Good To Go.
...

Too Good To Go is het geesteskind van vier Denen, twee Britten en een Française, die de krachten bundelden om voedselverspilling aan te pakken. Zij lanceerden Too Good To Go in 2015 vanuit Kopenhagen en bouwden de app in recordtijd uit tot het grootste anti-voedselverspillingsplatform. "Meer dan een derde van alle voedsel wordt verkwist. Waanzinnig, want bij die verspilling wint niemand", zegt Mette Lykke, de Deense CEO van Too Good To Go. De gratis app werkt als een marktplaats voor eten dat anders verloren zou gaan. Consumenten kunnen via de app zien of hun favoriete restaurants, bakkerijen, supermarkten, hotels en andere verkopers van etenswaren dagverse producten aanbieden die anders zouden worden weggesmeten. Gebruikers van de app kunnen die voedselpakketten met voor hen minstens deels onbekende inhoud aankopen tegen een fors lager bedrag. De app verbindt al 18.000 voedingszaken met 9,3 miljoen gebruikers, en heeft naar eigen zeggen al ruim 12 miljoen perfect eetbare maaltijden gered van verspilling. Too Good to Go is actief in elf Europese landen, waaronder België. Later komen andere continenten aan de beurt, zegt CEO Lykke, die eerder de medeoprichter en de CEO van de fitness-app Endomondo was. Toen die begin 2015 werd overgenomen door het Amerikaanse Under Armour, bleef Lykke aan boord in een topfunctie. Tot dat ene busritje in Kopenhagen op weg naar een evenement. Een vrouw die naast haar zat, vertelde haar over Too Good To Go. Lykke: "Ze toonde mij de app en kende zowaar de oprichters. Ze bracht ons in contact en ik vroeg hen of ik kon helpen." En dat kon. Lykke nam ontslag bij Under Armour, werd de CEO van Too Good To Go en stapte in het kapitaal. "Ik ben heel ambitieus, want het potentieel is enorm. Je doet niet alleen goed, maar het is ook commercieel zinvol", zegt Lykke in een interview in de marge van het FFA-congres over de toekomst van de landbouw. "Voedselverspilling is een universeel thema, en wij geloven dat wij een universele oplossing kunnen bieden. Al zal het lang niet de enige oplossing zijn." METTE LYKKE. "Iedereen die het heeft gehad met voedselverspilling, maar de grootste drie groepen zijn jonge ouders, vrouwen van middelbare leeftijd en studenten." LYKKE. "Voor elke maaltijd die we sparen, krijgen we van de verkoper een klein bedrag. Dat varieert een beetje van land tot land, maar bedraagt doorgaans 1,29 euro. Voor die winkels is dat een goede deal. Ze zouden het voedsel toch maar hebben weggegooid, en zouden er zelfs nog voor hebben betaald om ervan af te geraken." LYKKE. "Ja, maar wij hebben de kennis en de ervaring om hen duidelijk te maken welk aanbod consumenten aantrekkelijk vinden. Dat is altijd in dialoog, wij geven advies. Doorgaans geven ze een korting van 70 procent op de normale prijs." LYKKE. "100 miljoen geredde maaltijden tegen eind 2020. Toegegeven, een zeer strakke doelstelling. ( lacht)" LYKKE. "De steile hellingsgraad van de aanvaardingscurve. De appetijt van zowel de consumenten als de voedingswinkels is groter dan ik had verwacht. Mensen houden van het concept. We hebben een gemiddelde succesratio van 80 procent bij de verkoop van het aangeboden voedsel, waarmee we vrij gelukkig zijn." LYKKE. "Vijf van de zeven oprichters, ikzelf en nog een aantal private investeerders, en weldra ook werknemers." LYKKE. "Voor eind dit jaar starten we nog in twee andere Europese landen, en pas wanneer we ons echt comfortabel voelen en volwassener zijn, springen we buiten Europa. Nu is hier nog veel te doen. We nemen haast dagelijks iemand aan en tellen intussen ruim 270 werknemers. Europa zal allicht wat gemakkelijker zijn. Als we naar Azië of Amerika trekken, zal de cultuurkloof wat groter zijn, maar ik geloof dat we overal een rol kunnen spelen." LYKKE. "Misschien. We sluiten niets uit, maar dat staat nu niet op onze radar. We focussen op het verbeteren van ons platform zodat alle maaltijden worden gered, en op meer partners." LYKKE. "Niet bepaald. Het is een aantrekkelijke markt met een hoge bevolkingsconcentratie, wat het gemakkelijker maakt om onze partners te bezoeken. We hebben hier twintig werknemers, maar zitten nog lang niet aan het maximum. Dit jaar willen we nog vijf tot tien mensen aanwerven." LYKKE. "Dit model is niet beschermd, dus komt het erop aan snel groot te worden en de verkopers en de consumenten aan boord te krijgen. De eerste zijn is een groot voordeel." LYKKE. "Ik miste een doel en werken in een groeibedrijf waarin iedereen even enthousiast is over de mogelijkheden." LYKKE. "Strijden tegen voedselverspilling is onze missie, maar er zijn nog veel dingen die we zouden kunnen doen. Er zijn andere types van verspilling dan die van voedsel. Maar voorlopig komt het erop aan gefocust te blijven en geen tien dingen terzelfdertijd te willen doen."