Too Good To Go is het geesteskind van vier Denen, twee Britten en een Française, die de krachten bundelden om voedselverspilling aan te pakken. Zij lanceerden Too Good To Go in 2015 vanuit Kopenhagen en bouwden de app in recordtijd uit tot het grootste anti-voedselverspillingsplatform. "Meer dan een derde van alle voedsel wordt verkwist. Waanzinnig, want bij die verspilling wint niemand", zegt Mette Lykke, de Deense CEO van Too Good To Go.

De gratis app werkt als een marktplaats voor eten dat anders verloren zou gaan. Consumenten kunnen via de app zien of hun favoriete restaurants, bakkerijen, supermarkten, hotels en andere verkopers van etenswaren dagverse producten aanbieden die anders zouden worden weggesmeten. Gebruikers van de app kunnen die voedselpakketten met voor hen minstens deels onbekende inhoud aankopen tegen een fors lager bedrag.

De app verbindt al 18.000 voedingszaken met 9,3 miljoen gebruikers, en heeft naar eigen zeggen al ruim 12 miljoen perfect eetbare maaltijden gered van verspilling. Too Good to Go is actief in elf Europese landen, waaronder België. Later komen andere continenten aan de beurt, zegt CEO Lykke, die eerder de medeoprichter en de CEO van de fitness-app Endomondo was. Toen die begin 2015 werd overgenomen door het Amerikaanse Under Armour, bleef Lykke aan boord in een topfunctie. Tot dat ene busritje in Kopenhagen op weg naar een evenement. Een vrouw die naast haar zat, vertelde haar over Too Good To Go. Lykke: "Ze toonde mij de app en kende zowaar de oprichters. Ze bracht ons in contact en ik vroeg hen of ik kon helpen." En dat kon. Lykke nam ontslag bij Under Armour, werd de CEO van Too Good To Go en stapte in het kapitaal. "Ik ben heel ambitieus, want het potentieel is enorm. Je doet niet alleen goed, maar het is ook commercieel zinvol", zegt Lykke in een interview in de marge van het FFA-congres over de toekomst van de landbouw. "Voedselverspilling is een universeel thema, en wij geloven dat wij een universele oplossing kunnen bieden. Al zal het lang niet de enige oplossing zijn."

We willen 100 miljoen maaltijden redden tegen eind 2020

Wie gebruikt de app?

METTE LYKKE. "Iedereen die het heeft gehad met voedselverspilling, maar de grootste drie groepen zijn jonge ouders, vrouwen van middelbare leeftijd en studenten."

Hoe werkt jullie businessmodel?

LYKKE. "Voor elke maaltijd die we sparen, krijgen we van de verkoper een klein bedrag. Dat varieert een beetje van land tot land, maar bedraagt doorgaans 1,29 euro. Voor die winkels is dat een goede deal. Ze zouden het voedsel toch maar hebben weggegooid, en zouden er zelfs nog voor hebben betaald om ervan af te geraken."

Maar de handelaars kunnen aan de consumenten vragen wat ze willen.

LYKKE. "Ja, maar wij hebben de kennis en de ervaring om hen duidelijk te maken welk aanbod consumenten aantrekkelijk vinden. Dat is altijd in dialoog, wij geven advies. Doorgaans geven ze een korting van 70 procent op de normale prijs."

U hebt naar eigen zeggen al 12 miljoen maaltijden gered. Wat is het doel?

LYKKE. "100 miljoen geredde maaltijden tegen eind 2020. Toegegeven, een zeer strakke doelstelling. ( lacht)"

Wat heeft u het meest verrast?

LYKKE. "De steile hellingsgraad van de aanvaardingscurve. De appetijt van zowel de consumenten als de voedingswinkels is groter dan ik had verwacht. Mensen houden van het concept. We hebben een gemiddelde succesratio van 80 procent bij de verkoop van het aangeboden voedsel, waarmee we vrij gelukkig zijn."

Na een kapitaalronde van 6 miljoen euro eerder dit jaar haalde Too Good To Go in totaal al 16 miljoen euro op. Wie zit in het kapitaal?

LYKKE. "Vijf van de zeven oprichters, ikzelf en nog een aantal private investeerders, en weldra ook werknemers."

Jullie zijn net gestart in Italië. En nu?

LYKKE. "Voor eind dit jaar starten we nog in twee andere Europese landen, en pas wanneer we ons echt comfortabel voelen en volwassener zijn, springen we buiten Europa. Nu is hier nog veel te doen. We nemen haast dagelijks iemand aan en tellen intussen ruim 270 werknemers. Europa zal allicht wat gemakkelijker zijn. Als we naar Azië of Amerika trekken, zal de cultuurkloof wat groter zijn, maar ik geloof dat we overal een rol kunnen spelen."

De stap naar een ander werelddeel vergt ongetwijfeld vers kapitaal. Kan een beursgang?

LYKKE. "Misschien. We sluiten niets uit, maar dat staat nu niet op onze radar. We focussen op het verbeteren van ons platform zodat alle maaltijden worden gered, en op meer partners."

Is België een moeilijke markt?

LYKKE. "Niet bepaald. Het is een aantrekkelijke markt met een hoge bevolkingsconcentratie, wat het gemakkelijker maakt om onze partners te bezoeken. We hebben hier twintig werknemers, maar zitten nog lang niet aan het maximum. Dit jaar willen we nog vijf tot tien mensen aanwerven."

Kunt u vergelijkbare apps afweren?

LYKKE. "Dit model is niet beschermd, dus komt het erop aan snel groot te worden en de verkopers en de consumenten aan boord te krijgen. De eerste zijn is een groot voordeel."

U verkocht de door u opgerichte app Endomondo aan het sportartikelenbedrijf Under Armour, waar u nog aan de slag bleef tot in mei 2017. Waarom wou u er weg?

LYKKE. "Ik miste een doel en werken in een groeibedrijf waarin iedereen even enthousiast is over de mogelijkheden."

Houdt u het op de app zoals die nu is, of zijn spin-offs mogelijk?

LYKKE. "Strijden tegen voedselverspilling is onze missie, maar er zijn nog veel dingen die we zouden kunnen doen. Er zijn andere types van verspilling dan die van voedsel. Maar voorlopig komt het erop aan gefocust te blijven en geen tien dingen terzelfdertijd te willen doen."

Vliegende start in België

Too Good To Go heeft ook in België een vliegende start genomen. Sinds de lancering van de app in maart 2018, vanuit Gent waar het Belgische hoofdkwartier is gevestigd, registreren zich per week gemiddeld 5600 Belgen. Het totaal bedraagt intussen ruim 450.000 geregistreerden. In één jaar werden in ons land 200.000 maaltijden via de app aan de man gebracht, en het doel is 1 miljoen geredde maaltijden in 2019, het equivalent van 2 miljoen kilo CO2 die voor niets zou zijn uitgestoten, zegt countrymanager Jonas Mallisse. Hij voeg eraan toe dat we in België jaarlijks per persoon gemiddeld 345 kilo eten verspillen. Wereldwijd is dat 1,3 miljard ton per jaar, aldus Malisse.

Anders labelen

Too Good To Go pleit in zijn strijd tegen voedselverspilling ook voor een aanpassing van labels op voedingsartikelen. Nu staat er steevast 'best voor' een bepaalde datum. Dat moet worden 'best voor, niet slecht daarna' of 'best voor, vaak goed daarna'. Onder meer in Denemarken is Unilever daarin al mee gestapt, en in Frankrijk werd een petitie voor die wijziging gehouden, met steun van Carrefour.

Mette Lykke

Bio

· Geboren in Ringkobing in Denemarken, 38 jaar

· Gehuwd, twee kinderen

· Studies politieke wetenschappen, universiteit van Aarhus

· 2003: junior consultant Epinion

· 2004-2005: researcher Morgenavisen Jyllands-Posten

· 2006-2007: management consultant McKinsey, Kopenhagen

· 2007-2015: co-oprichter en CEO Endomondo, Kopenhagen

· 2015-2017: VP International, Connected Fitness, Under Armour, Kopenhagen

· Sinds juni 2017: CEO Too Good To Go