Snap, bekend van de populaire app Snapchat, beleeft zijn wittebroodsweken op de beurs. Na een fenomenaal debuut was de onderneming na een dag al meer dan 28 miljard dollar waard. Andere bedrijven en bedrijfsleiders mogen Snap en zijn 26-jarige CEO, Evan Spiegel, evenwel niet slaafs kopiëren.
...

Snap, bekend van de populaire app Snapchat, beleeft zijn wittebroodsweken op de beurs. Na een fenomenaal debuut was de onderneming na een dag al meer dan 28 miljard dollar waard. Andere bedrijven en bedrijfsleiders mogen Snap en zijn 26-jarige CEO, Evan Spiegel, evenwel niet slaafs kopiëren. In een ander leven had Spiegel een illusionist kunnen zijn. Hij heeft de beleggers betoverd. Hij heeft ze doen vergeten dat Snap nog steeds niet weet hoe het de forse operationele verliezen kan stelpen en hoe het meer gebruikers kan vinden zonder zijn hippe imago bij jongeren te verliezen. Beleggers moeten het voorlopig doen met een slogan. Snap baat geen app uit, aldus Spiegel, "Snap is a camera company" dat een revolutie zal ontketenen in de manier waarop mensen visueel communiceren. Voorlopig uit die revolutie zich in een verlieslatende app en in een hippe zonnebril met een ingebouwde camera, een gadget dat Snap ook geld kost. Er kunnen grote vraagtekens worden geplaatst bij het streven om een belangrijke hardware-speler te worden, de meeste expertise zit bij de klassieke elektronica-producenten. Door de extreme concurrentie in de onlinereclame - de voornaamste bron van inkomsten voor Snap - is rendabiliteit wellicht ook niet meer dan een goed voornemen. Als Snap de komende kwartalen onder de verwachtingen presteert, kan de adoratie op de beurs dan ook snel omslaan in ontgoocheling. Maar zelfs dan zal het de moeite blijven de app en de strategie van Snap te analyseren. Spiegel verdient veel respect voor de manier waarop hij bijna 160 miljoen dagelijkse gebruikers, meestal jongeren, gedeeltelijk heeft losgeweekt van Facebook. Snapchat is voor hen het belangrijkste venster op de wereld, en niet de alomtegenwoordige diensten van Facebook. Dat is een huzarenstukje. Kopieer dus niet de slogans, zoals bedrijven in de klassieke sectoren al te vaak doen, maar de maniakale focus op het gebruiksplezier en de keuze niet het product voor iedereen te zijn.