Bruno Leijnse

‘Apple beslist wat oud is, u niet’

Bruno Leijnse Redacteur bij Trends

Apple demonstreert met zijn actie dat maar één partij telt. Apple zelf. Dat zegt Trends-redacteur Bruno Leijnse.

De regering en de Europese Commissie werken hard om consumenten in de richting van ecologisch aankoopgedrag te stuwen. Een circulaire economie helpt onze handelsbalans en de klimaatakkoorden. Een wasmachine die twintig jaar meegaat is 40 procent energiezuiniger dan vier machines die vijf jaar meegaan, blijkt uit een studie van het Duitse milieuagentschap. Zo’n aankoop kan je stimuleren met duurzaamheidscertificaten en langere garantietermijnen.

Apple demonstreerde vorige week echter dat andere krachten aan het werk zijn als er software in het spel is. De gigant haalt evident voordeel uit zijn beslissing zijn nieuwe producten niet langer te voorzien van 32-bits compatibiliteit en naar schatting 200.000 apps onbruikbaar te maken op zijn nieuwe hardware. Door 32-bits verwerking te schrappen, zijn er minder transistors nodig in zijn processors en komt er geheugencapaciteit vrij. Zijn softwareontwikkelaars hoeven geen rekening meer te houden met restanten uit het verleden. Apple kan zelfs hopen dat de actie de verkoop van de volgende generatie iPhones en iPads nog eens extra stimuleert.

Apple beslist wat oud is, u niet.

De analyse van onze FOD Economie heeft geen antwoord op dit soort geplande veroudering. De nadelen lijken helemaal bij de klant te liggen. Apple bedient zich van een free lunch.

Of toch niet? Wat de maatregel niet doet, is het vertrouwen in Apple versterken. Intel maakt al meer dan 12 jaar 64-bits processors die achterwaarts compatibel zijn. Dat lijkt geen probleem te zijn. Apple demonstreert met zijn actie dat er in zijn relatie met klanten en partners maar één partij telt. Apple. Voor een éénproductbedrijf dat dringend nieuwe markten moet ontwikkelen, is dat een risico. Of wou u een auto van een partij die vindt dat hij na vier jaar wel genoeg heeft gebold?

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content