De nieuwe exploitatievergunning voor de komende twintig jaar van de Luikse vrachtluchthaven zou het aantal vliegbewegingen beperken tot 50.000 per jaar. Het gaat om een initiatief gedragen door Waals milieuminister van Céline Tellier (Ecolo). Borsus heeft het over een "destructief voorstel" dat "tot een langzame dood zal leiden" van Liege Airport. "Het zou een echte sociale ramp zijn en simpelweg betekenen dat dezelfde vliegtuigen naar andere nabijgelegen luchthavens worden gestuurd, elders in Europa zoals naar Rijsel, of naar Vlaanderen."

De Waalse economieminister zegt wel "bezorgd" te zijn over de problematiek van de geluidsoverlast, maar zet vraagtekens bij de omvang ervan. "Ik zie bijvoorbeeld dat van de 1.927 klachten in 2021, 72 procent van elf klagers komt", luidt het. "Ik onderschat hun probleem niet, maar we hebben het over elf klagers." Eén buurtbewoner was in de eerste jaarhelft van 2022 alleen al goed voor 443 klachten, aldus nog Borsus.

De nieuwe exploitatievergunning voor de komende twintig jaar van de Luikse vrachtluchthaven zou het aantal vliegbewegingen beperken tot 50.000 per jaar. Het gaat om een initiatief gedragen door Waals milieuminister van Céline Tellier (Ecolo). Borsus heeft het over een "destructief voorstel" dat "tot een langzame dood zal leiden" van Liege Airport. "Het zou een echte sociale ramp zijn en simpelweg betekenen dat dezelfde vliegtuigen naar andere nabijgelegen luchthavens worden gestuurd, elders in Europa zoals naar Rijsel, of naar Vlaanderen." De Waalse economieminister zegt wel "bezorgd" te zijn over de problematiek van de geluidsoverlast, maar zet vraagtekens bij de omvang ervan. "Ik zie bijvoorbeeld dat van de 1.927 klachten in 2021, 72 procent van elf klagers komt", luidt het. "Ik onderschat hun probleem niet, maar we hebben het over elf klagers." Eén buurtbewoner was in de eerste jaarhelft van 2022 alleen al goed voor 443 klachten, aldus nog Borsus.