Zweedse coalitie overweegt fiscaal voordeel voor alle vormen van sparen

De onderhandelingen tussen N-VA, MR, CD&V en Open Vld over de vorming van een Zweedse coalitie verlopen erg moeizaam. De vergadering startte woensdagnamiddag maar sindsdien is er nauwelijks plenair vergaderd. Ook de vertrouwde biechtstoelmethode waarbij de formateurs met elke partij afzonderlijk voorstellen aftoetsen, bracht tot nu toe weinig heil. © BELGA

Het voorstel van ontslagnemend minister van Financiën Koen Geens (CD&V) om het fiscale voordeel voor spaarboekjes uit te breiden, ligt opnieuw op tafel van de regeringsonderhandelingen. Geens wil naar verluidt het fiscale gunstregime openstellen voor een zo breed mogelijk gamma spaar- en beleggingsproducten.

In de formateursnota van Kris Peeters (CD&V) en Charles Michel (Open Vld) staat een eerder cryptische passage over een optimalisatie van de fiscale voordelen voor de zogenoemde tweede en derde pijler van het pensioen. De tweede pijler is een aanvullend pensioen dat werknemers collectief via de werkgever opbouwen in een groepsverzekering of bedrijfs- of sectorpensioenfonds. De derde pijler is het individuele pensioensparen met een verzekering of een fonds. De persoonlijke bijdragen voor de groepsverzekering of het pensioenfonds en de stortingen voor pensioensparen leveren vandaag beiden een belastingvermindering van 30 procent op. De spaarders en werknemers kunnen dit voordeel genieten via de belastingaangifte.

Zo breed mogelijk

De passage in de formateursnota houdt verband met de hervorming van het fiscale kader voor de spaarboekjes. Ontslagnemend minister van Financiën Koen Geens wil het fiscale voordeel voor spaarboekjes namelijk zo breed mogelijk openstellen, bevestigen verschillende bronnen. Als hij zijn zin krijgt, zouden zowel aandelen, obligaties, fondsen als levensverzekeringen ervoor in aanmerking komen. Ook vormen van sparen waar nu al een andere belastingaftrek voor geldt zoals pensioensparen, groepsverzekeringen en pensioenfondsen maar ook het langetermijnsparen met een verzekeringsproduct, zouden in een grote pot terechtkomen. De spaarders kunnen dan kiezen aan welke producten ze hun ‘belastingkrediet’ opgebruiken.

Lange termijn

De Nationale Bank had eerder in haar aanbevelingen voor de hervorming van de banksector de nadruk gelegd op de bevordering van allerlei vormen van langetermijnsparen, zodat kmo’s makkelijker aan langetermijnfinanciering zouden geraken.

Geens vindt het belangrijk om het belastingvoordeel voor spaarboekjes uit te breiden naar andere producten, omdat het volgens hem goed is voor de economie en voor de spaarder. “Voor de klassieke spaarder die niets wil wijzigen, verandert er niets. Wie wel meestapt in dat verhaal, kan de fiscale vrijstelling voor andere spaarproducten gebruiken. Het betekent potentieel een extra belastingvoordeel”, reageerde hij op vragen van Trends.

De intresten op spaarboekjes zijn vandaag vrijgesteld tot 1.900 euro (voor het inkomstenjaar 2014). Tegen de huidige lage intrestvoeten benutten slechts weinigen dat belastingvoordeel volledig. Op een klassiek spaarboekje bij de marktleider BNP Paribas Fortis (0,3% basisrente plus 0,1% getrouwheidspremie) bijvoorbeeld moet een spaarder vandaag 475.000 euro plaatsen om aan het plafond te komen.

Goedkeuring

Open Vld toonde zich eind vorig jaar een koele minnaar van de uitbreiding van het fiscale gunstregime van spaarboekjes naar andere producten. Die tegenstand was vooral ingegeven door de vrees voor een soort vermogenskadaster. Maar om het fiscale voordeel uit te breiden, is in principe geen vermogenskadaster nodig.

In het voorstel dat Koen Geens eind vorig jaar lanceerde, was sprake van een verklaring op eer in de belastingaangifte. De eerste schijf van intresten op het spaarboekje zou gewoon vrijgesteld blijven van roerende voorheffing. De Belgen zouden vervolgens via de belastingaangifte de heffing op andere roerende inkomsten kunnen recupereren. Ze zouden gewoon moeten verklaren dat het totale bedrag van intresten op het spaarboekje en andere in de aangifte aangegeven roerende inkomsten in totaal onder 1900 euro blijven. De fiscale adviseurs van Open Vld zouden over dat compromisvoorstel van vorig jaar al een positief advies hebben gegeven.

De hele operatie moet wel budgettair neutraal zijn voor de federale overheid, klinkt het. Dat betekent automatisch dat er winnaars en verliezers zouden zijn. (IDW)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content