Rekkem-Ferrain was de afgelopen 20 jaar niet bepaald een toonbeeld van wat de 'Eurometropool' claimt te zijn, maar deze week worden uiteindelijk de nog overblijvende gebouwen definitief gesloopt.

"Op termijn moet deze grensovergang een aantrekkelijke toegangspoort worden voor wie ons land binnen en buiten rijdt," aldus Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits.

Ruim twintig jaar lang werden allerlei voorstellen gedaan om 'Rekkem-Ferrain' een nieuw en aantrekkelijk gezicht te geven, maar al die tijd is alles dode letter gebleven. Vandaag wordt de site eens te meer bestudeerd in een werkgroep die zich via een masterplan moet buigen over de ontwikkeling van het domein van 15 hectare dat langs de E17 de verbinding vormt met de Noord-Franse stad Rijsel en zo verder naar Parijs loopt.

Het laatste masterplan voorzag in de aanleg van één grote parkingzone voor vrachtwagens, maar ook dat idee werd vakkundig afgeblazen wegens onvoldoende aantrekkelijk. Rekkem-Ferrain, het is altijd een beetje 'wachten op Goddot' geweest. (KC)

Rekkem-Ferrain was de afgelopen 20 jaar niet bepaald een toonbeeld van wat de 'Eurometropool' claimt te zijn, maar deze week worden uiteindelijk de nog overblijvende gebouwen definitief gesloopt. "Op termijn moet deze grensovergang een aantrekkelijke toegangspoort worden voor wie ons land binnen en buiten rijdt," aldus Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits. Ruim twintig jaar lang werden allerlei voorstellen gedaan om 'Rekkem-Ferrain' een nieuw en aantrekkelijk gezicht te geven, maar al die tijd is alles dode letter gebleven. Vandaag wordt de site eens te meer bestudeerd in een werkgroep die zich via een masterplan moet buigen over de ontwikkeling van het domein van 15 hectare dat langs de E17 de verbinding vormt met de Noord-Franse stad Rijsel en zo verder naar Parijs loopt. Het laatste masterplan voorzag in de aanleg van één grote parkingzone voor vrachtwagens, maar ook dat idee werd vakkundig afgeblazen wegens onvoldoende aantrekkelijk. Rekkem-Ferrain, het is altijd een beetje 'wachten op Goddot' geweest. (KC)