De regering heeft plannen klaar om bedrijfswagens te laten inruilen voor nettoloon, een maatregel die 'cash for cars' wordt genoemd. Doel van die maatregel is meer wagens weg te houden van de Belgiche wegen, en op die manier de mobiliteitsknoop in ons land te ontwarren.

Maar volgens De Tijd staan de sociale partners dicht bij een akkoord dat niet overeenstemt met dat van de regering. Binnen de Groep van Tien raken werkgevers en vakbonden het naar verluidt stilaan eens over een plan om werknemers niet langer automatisch een bedrijfswagen te geven, maar hen te laten kiezen tussen verschillende opties. Die keuze kan bijvoorbeeld bestaan uit een bedrijfswagen, een kleinere bedrijfswagen in combinatie met een abonnement op het openbaar vervoer, of uitsluitend een abonnement. Als er nog budget overblijft, zou dat kunnen worden uitbetaald, maar niet netto. Een definitief akkoord tussen de sociale partners is er evenwel nog niet.

In een reactie op het bericht in De Tijd zegt Open VLD-Kamerlid Egbert Lachaert niet te aanvaarden 'dat de sociale partners vanuit een soort onverklaarbaar conservatisme het omzetten van een bedrijfswagen in loon tegenhouden. "Wij zetten door met ons plan", benadrukt Lachaert.

De Vlaamse liberalen staan wel open voor andere mobiliteitsopties, 'maar ter aanvulling, niet ter vervanging', aldus Lachaert. "Het cashverhaal moet blijven. Zonder cash-incentive is er geen effect op de mobiliteit."

Lachaert krijgt alvast steun van partijvoorzitter Gwendolyn Rutten. 'On-voor-stel-baar. Is dit 2017? Laat mensen toch gewoon geld verdienen en zelf beslissen wat ze ermee doen', reageert Rutten via Twitter op de plannen van de sociale partners.