Het Europees Parlement wil dat nieuwe wagens 35 procent minder CO2 uitstoten tegen 2030 in vergelijking met de norm voor 2021 (95 gram per kilometer). Dat gaat nog een stap verder dan de -30 procent die de Europese Commissie voorstelde. Wat vindt u van de doelstelling van het parlement?

MARK PECQUEUR. "Ik vind dat een noodzaak. Het is een uitdaging voor de industrie, maar het is zeker niet onmogelijk die doelstelling te halen."
...

MARK PECQUEUR. "Ik vind dat een noodzaak. Het is een uitdaging voor de industrie, maar het is zeker niet onmogelijk die doelstelling te halen." PECQUEUR. "Ik had niet verwacht dat de sector zou applaudisseren. Het is nog altijd de trend vrij krachtige motoren te bouwen die breed inzetbaar zijn. Als je die 40 procent minder CO2-uitstoot wilt halen, moet je kleinere, efficiëntere motoren bouwen. Anderzijds wordt die doelstelling niet bekeken per voertuig maar per vloot. Elke constructeur zal ook elektrische voertuigen op de markt moeten brengen. Die introductie moeten worden versneld." PECQUEUR. "Ja. Ik heb maar één probleem met elektrische wagens: ze leggen veel druk op zeldzame materialen. Voor de batterijen hebben we veel lithium en kobalt nodig, en die grondstoffen zijn bijna volledig in Chinese handen. De waterstoftechnologie kan een alternatief zijn. Dat is een technologie die we in het Westen beheersen en die volledig emissievrij is." PECQUEUR. "Als je met brandstofcellen werkt, heb je ook wel wat zeldzame materialen nodig. Maar je kunt waterstof ook in verbrandingsmotoren inzetten en dan heb je die niet nodig. Dat is een denkspoor dat ik nu veel te weinig hoor. Ik vind elektrisch rijden geweldig, maar als we dit willen uitrollen op wereldschaal, worden we heel afhankelijk van China en zullen de Chinezen de prijs bepalen. Europa heeft daar geen invloed op. De Audi e-tron die in Vorst wordt gebouwd, is een prachtige wagen, maar de batterijcellen komen van Korea en de lithium van China." PECQUEUR. "Op lange termijn moeten we uit de fossiele brandstoffen. Maar op korte termijn zie ik wel dat diesel het antwoord kan zijn om aan de emissienormen te voldoen en een behoorlijke CO2-reductie te halen. Als de autobouwers bereid zijn de kosten te maken om diesels aan te passen zodat ze die emissieproblemen niet meer hebben, hebben ze tijdelijk nog een kans. Als ze dat resoluut weigeren, lukt het niet. De perceptie zit fout. Je mag morgen de beste dieselmotor aanbieden, als de klanten die niet meer willen, is het zo."