"België geniet al een lange periode vanduurzame groei met een sterke banencreatie, mede dankzij de hervormingen van de pensioenen en de belastingen", was de openingsconclusie van Delia Velculescu. Het IMF ziet de groei in ons land wel vertragen naar 1,5 procent, een tempo dat de komende jaren niet zal aantrekken. Daar zijn externe oorzaken voor, zoals het toegenomen protectionisme en de onzekerheid rond de brexit. In het binnenland dreigen dan weer de hervormingen stil te vallen.
...

"België geniet al een lange periode vanduurzame groei met een sterke banencreatie, mede dankzij de hervormingen van de pensioenen en de belastingen", was de openingsconclusie van Delia Velculescu. Het IMF ziet de groei in ons land wel vertragen naar 1,5 procent, een tempo dat de komende jaren niet zal aantrekken. Daar zijn externe oorzaken voor, zoals het toegenomen protectionisme en de onzekerheid rond de brexit. In het binnenland dreigen dan weer de hervormingen stil te vallen. Het IMF was op bezoek in ons land op een moment dat de toekomst van de federale regering hoogst onzeker is. De kans is daarom reëel dat een aantal goedgekeurde maatregelen, zoals de arbeidsdeal, alsnog in de prullenmand belanden. Wat uitstel of afstel zou betekenen voor de al zwakke groeivooruitzichten kon Velculescu niet tot op het cijfer na de komma verduidelijken, maar ze liet er geen twijfel over bestaan dat de groei daardoor beduidend lager zou uitkomen. "België kan zich nu niet veroorloven het hervormingstempo te vertragen", klonk het gedecideerd.De meeste aanbevelingen van het IMF voor ons land klinken als evergreens. De overheid moet onder meer het gat in de begroting dichtrijden, de schuldenberg afbouwen, meer doen om kansengroepen aan het werk te krijgen, en de potentiële groei en de veerkracht van de economie versterken. Opvallender was het pleidooi van de cijferaars uit Washington voor efficiëntere uitgaven. "België heeft van de hoogste uitgaven in Europa, ook al behoren de overheidsinvesteringen tot de laagste", is de vaststelling. De aanbeveling is dat België budgettaire ruimte vrijmaakt voor investeringen in infrastructuur en voor een energietransitie door sociale uitkeringen beter te richten op de meest kwetsbaren, het hoge subsidieniveau in te perken, het openbaar ambt te stroomlijnen en dubbel werk in het openbaar bestuur te verminderen. "Dat dubbel werk leidt tot hogere kosten, terwijl er geen efficiëntiewinst tegenover staat", aldus Velculescu.Tot slot riep de Roemeense ook op de financiële risico's in de gaten te houden. De huizenmarkt bijvoorbeeld baart zorgen en moet van nabij gemonitord worden. "De kredietgroei en de huizenprijzen zijn gestegen. België moet in de gaten houden of die trends doorzetten nu de economie vertraagt", zei Velcelescu, die daarom nieuwe zogenaamde macroprudentiële maatregelen niet uitsloot. Dat betekent dat de banken bijvoorbeeld gevraagd kan worden meer reserves opzij te zetten.