De tijd van Tesla raakt op om de traditionele autoconstructeurs weg te blazen in het elektrische tijdperk. Gisteren moest de producent van elektronische luxewagens een productiewaarschuwing geven. Tesla koos niet toevallig de vooravond van de Amerikaanse nationale feestdag uit, om de media-aandacht en de impact op het aandeel zo klein mogelijk te houden. Pas aan het einde van het tweede kw...

De tijd van Tesla raakt op om de traditionele autoconstructeurs weg te blazen in het elektrische tijdperk. Gisteren moest de producent van elektronische luxewagens een productiewaarschuwing geven. Tesla koos niet toevallig de vooravond van de Amerikaanse nationale feestdag uit, om de media-aandacht en de impact op het aandeel zo klein mogelijk te houden. Pas aan het einde van het tweede kwartaal gingen de productiecijfers fors de lucht in. Daardoor haalt de autobouwer wellicht niet zijn jaardoelstelling van 80.000 tot 100.000 wagens. Dat is dramatisch nieuws. Beleggers zijn bereid Tesla-topman Elon Musk veel te vergeven: een dodelijk ongeval door de autopilootfunctie, massale terugroepingen, een riskante en onlogische overname van Musks andere bedrijf, Solar City, en last but not least: een disproportioneel grote cashburn van honderden miljoenen dollars per kwartaal. Allemaal geen probleem, zolang de band in de fabrieken almaar sneller draait en Tesla zijn marktaandeel in elektrische auto's kan afschermen en zelfs vergroten. Tesla heeft de markt van de elektrische wagens gemaakt. Maar iedere keer als de productie hapert, stijgen de kansen van de traditionele constructeurs om terug te knokken.Het is bovendien een strijd op leven of dood voor Tesla. Het kan pas echt winst maken en een duurzaam bedrijf worden als het erin slaagt veel meer wagens te produceren. De productiewaarschuwing komt vooral ongelegen, omdat volgend jaar de productie van de Model 3 start. Dat is een iets minder duur model in de prijsklasse van BMW en Mercedes. Er zijn nu al ongeveer 370.000 bestellingen. Los van een onbeduidend voorschot ziet Tesla zijn centen pas als de auto's van de band rollen. Tesla kon de voorbije jaren vrij goedkoop geld ophalen bij de belegger, dankzij de overgewaardeerde aandelenkoers van het bedrijf. Een crash van het aandeel kan het missen als kiespijn. Het heeft de komende jaren nog miljarden dollars nodig.