We staan almaar langer in de file. Deze keer kwam de mobiliteitsorganisatie Touring tot die conclusie. Op basis van geanonimiseerde gps-gegevens blijkt dat de files niet langer beperkt blijven tot de klassieke knooppunten op de Antwerpse en de Brusselse ring. Infrastructuurwerken om het totale verkeersinfarct te vermijden, zoals de Oosterweelverbinding, krijgen bovendien af ...

We staan almaar langer in de file. Deze keer kwam de mobiliteitsorganisatie Touring tot die conclusie. Op basis van geanonimiseerde gps-gegevens blijkt dat de files niet langer beperkt blijven tot de klassieke knooppunten op de Antwerpse en de Brusselse ring. Infrastructuurwerken om het totale verkeersinfarct te vermijden, zoals de Oosterweelverbinding, krijgen bovendien af te rekenen met vertraging. In grote lijnen is die beschrijving van de Vlaamse mobiliteit al tien jaar van toepassing. Toch hebben de ministers van Mobiliteit van de jongste twee Vlaamse regeringen - Hilde Crevits (CD&V) en Ben Weyts (N-VA) - rekeningrijden op de lange baan geschoven. Principieel waren ze wel voor, maar er waren verder onderzoek en proefprojecten nodig. Vreemd genoeg ziet niemand het als zijn politieke roeping rekeningrijden door te drukken. Intussen staan we volgens Touring dubbel zo lang in de file als vijf jaar geleden. De politieke onwil om rekeningrijden in te voeren is des te vreemder omdat zelfs de werkgeversorganisaties VBO en Voka er voorstander van zijn. Bovendien is de registratie-infrastructuur op de autosnelweg om de kilometerheffing voor vrachtwagens mogelijk te maken, technologisch in staat dat ook voor personenwagens te doen. Waar wachten we nog op? Op een antwoord op de vraag waar die extra inkomsten voor moeten dienen? Want extra belastingen ziet niemand zitten. Eigenlijk maakt het niet uit of een kilometerheffing voor personenwagens wordt gecompenseerd door een lagere vennootschapsbelasting of door de afschaffing van de verkeersbelasting. Er zijn genoeg mogelijkheden om het geld nuttig te besteden. We hoeven dus niet te wachten op een volgende staatshervorming, zodat een federale verlaging van de vennootschapsbelasting aan rekeningrijden op de Vlaamse wegen kan worden gekoppeld.