De gemiddelde filelengte kwam op een werkdag uit op 141 kilometer, waar dat in 2015 nog 136 kilometer was. De filezwaarte, een belangrijkere indicator omdat ook de duurtijd van de files in acht genomen wordt, steeg fors ten opzichte van 2015. In vergelijking met vijf jaar eerder kwam de filezwaarte vorig jaar zowat 40 procent hoger uit. De files zijn dus niet enkel langer geworden, maar ook hardnekkiger en lossen veel minder snel op.

Voor meer cijfers en duiding is het wachten op het jaarverslag van het Vlaams Verkeerscentrum, dat later dit voorjaar klaar zal zijn. In dat lijvige rapport geeft het Verkeerscentrum toelichting bij diverse verkeersindicatoren en wordt ingezoomd op de regio's en de verschillende snelwegen. Woordvoerder Peter Bruyninckx geeft wel al aan dat het verkeer de voorbije jaren is blijven toenemen op het Vlaamse snelwegennet, dat eigenlijk al verzadigd was en de voorbije decennia niet echt meegegroeid is met de toenemende verkeersdruk. Bovendien zijn er structurele files bijgekomen op plaatsen waar dat vroeger nooit het geval was.

Wanneer ook nog weersomstandigheden voor hinder en ongevallen zorgen, merkt het Verkeerscentrum dat de files op het verzadigde snelwegennet meteen een pak zwaarder worden. De zwaarste ochtendspits vorig jaar was dan ook te wijten aan fel regenweer. Het ging om de ochtendspits van 16 november, die met 276 kilometer goed was voor het zwaarste filecijfer van het jaar. De zwaarste avondspits was die van 4 mei, toen de start van een mooi Hemelvaartweekend ervoor zorgde dat veel vakantiegangers de weg opgingen en er ook heel wat ongevallen gebeurden.

Tot slot kan het Verkeerscentrum ook al meegeven dat de filelengte en filezwaarte in de regio Brussel vorig jaar ongeveer stabiel gebleven zijn, terwijl die in de regio Antwerpen stevig toegenomen zijn. De filezwaarte in Antwerpen steeg zelfs met zowat de helft ten opzichte van 2012.

De gemiddelde filelengte kwam op een werkdag uit op 141 kilometer, waar dat in 2015 nog 136 kilometer was. De filezwaarte, een belangrijkere indicator omdat ook de duurtijd van de files in acht genomen wordt, steeg fors ten opzichte van 2015. In vergelijking met vijf jaar eerder kwam de filezwaarte vorig jaar zowat 40 procent hoger uit. De files zijn dus niet enkel langer geworden, maar ook hardnekkiger en lossen veel minder snel op.Voor meer cijfers en duiding is het wachten op het jaarverslag van het Vlaams Verkeerscentrum, dat later dit voorjaar klaar zal zijn. In dat lijvige rapport geeft het Verkeerscentrum toelichting bij diverse verkeersindicatoren en wordt ingezoomd op de regio's en de verschillende snelwegen. Woordvoerder Peter Bruyninckx geeft wel al aan dat het verkeer de voorbije jaren is blijven toenemen op het Vlaamse snelwegennet, dat eigenlijk al verzadigd was en de voorbije decennia niet echt meegegroeid is met de toenemende verkeersdruk. Bovendien zijn er structurele files bijgekomen op plaatsen waar dat vroeger nooit het geval was. Wanneer ook nog weersomstandigheden voor hinder en ongevallen zorgen, merkt het Verkeerscentrum dat de files op het verzadigde snelwegennet meteen een pak zwaarder worden. De zwaarste ochtendspits vorig jaar was dan ook te wijten aan fel regenweer. Het ging om de ochtendspits van 16 november, die met 276 kilometer goed was voor het zwaarste filecijfer van het jaar. De zwaarste avondspits was die van 4 mei, toen de start van een mooi Hemelvaartweekend ervoor zorgde dat veel vakantiegangers de weg opgingen en er ook heel wat ongevallen gebeurden. Tot slot kan het Verkeerscentrum ook al meegeven dat de filelengte en filezwaarte in de regio Brussel vorig jaar ongeveer stabiel gebleven zijn, terwijl die in de regio Antwerpen stevig toegenomen zijn. De filezwaarte in Antwerpen steeg zelfs met zowat de helft ten opzichte van 2012.