“Employer branding wordt weer belangrijk” (Jan Denys)

© belga

Arbeidsmarktspecialist Jan Denys van Randstad legt in het boek Uw merk, uw werk (Lannoo, 2010, 168 blz, 24,95 euro) uit hoe belangrijk het voor bedrijven is om zich als een aantrekkelijk merk te positioneren tegenover potentiële werknemers.

Zij doen aan employer branding. Denys stelt dat “een goede employer brand niet alleen een positieve invloed heeft op de kwantiteit van de instroom van nieuwe werknemers maar ook op de kwaliteit. Het verhoogt de motivatie om voor een bedrijf te werken. Een employer brand verstevigt ook het retentiebeleid omdat meer werknemers zich gaan identificeren met het bedrijf.”

Het begrip heeft de voorbije twee jaar wat minder aandacht gekregen. Dat is niet verwonderlijk gezien de recessie die we achter de rug hebben. Het is pas als er opnieuw veel vraag is naar werknemers, dat ondernemingen zich intensiever op de arbeidsmarkt gaan profileren. Zo’n periode van schaarste op de arbeidsmarkt zit er nu aan te komen.

Wat maakt dat een bedrijf een sterk ‘merk’ is? Een employer brand bestaat uit heel wat verschillende bouwstenen (lonen, werkzekerheid, werksfeer, inhoud van de jobs…), stelt de auteur. Maar geen enkele bouwsteen weegt op zich heel zwaar. Er bestaat geen simpele formule om een goede employer brand te creëren.

Wel is het zo dat werkzekerheid, financiële gezondheid van het bedrijf, de werksfeer en de lonen de belangrijkste bouwstenen, zijn gevolgd door het evenwicht tussen werk en privé, de inhoud van de jobs en de toekomstperspectieven in het bedrijf.

A.M.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content