PETER VANDEN HOUTE. "Het Ifo-instituut peilt bij meer dan 9000 Duitse bedrijfsleiders naar hun inschatting van de huidige situatie en hun verwachtingen voor de komende maanden. Die steekproef is groter dan de steekproef voor de PMI-indicator, die het vertrouwen van de aankoopdirecteurs meet. De PMI speelt korter op de bal, omdat de resultaten van de enquête sneller worden gepubliceerd. Ifo vind ik betrouwbaarder en die toonde dus een verbetering van het klimaat in de Duitse dienstensector in maart.
...

PETER VANDEN HOUTE. "Het Ifo-instituut peilt bij meer dan 9000 Duitse bedrijfsleiders naar hun inschatting van de huidige situatie en hun verwachtingen voor de komende maanden. Die steekproef is groter dan de steekproef voor de PMI-indicator, die het vertrouwen van de aankoopdirecteurs meet. De PMI speelt korter op de bal, omdat de resultaten van de enquête sneller worden gepubliceerd. Ifo vind ik betrouwbaarder en die toonde dus een verbetering van het klimaat in de Duitse dienstensector in maart."Beleggers willen graag zo snel mogelijk de richting kennen, en met de PMI-indicator nemen ze een beetje voorsprong. Meestal liggen de resultaten van de verschillende conjunctuurenquêtes dicht bij mekaar. Soms schetsen ze geen eenduidig beeld, maar de grote trends zijn normaal gelijklopend."VANDEN HOUTE. "Zowel het Ifo-instituut als de PMI-indicator toont dat de ondernemers in de industrie niet blaken van vertrouwen. Ze hebben hun twijfels over de huidige situatie en over de toekomst. De industrie weegt veel zwaarder in Duitsland dan in de meeste andere landen van de eurozone, met een gewicht van meer dan 20 procent in het bruto binnenlands product (bbp). Dat heeft onder meer te maken met de auto-industrie. Maar de dienstensector is nog altijd veel belangrijker dan de industrie."VANDEN HOUTE. "Duitsland is meer dan andere landen van de Europese Unie blootgesteld aan markten buiten de eurozone, zoals China en de Verenigde Staten. Het is dan ook normaal dat de Duitse economie te lijden heeft onder de groeivertraging in China en de handelsperikelen. De Amerikaanse president Donald Trump overweegt nog extra invoertarieven voor Europese wagens en auto-onderdelen. Het is normaal dat de Duitse ondernemers in zo'n context pessimistischer zijn dan de ondernemers in andere landen van de Europese Unie."VANDEN HOUTE. "De Belgische economie is een wagonnetje achter de Duitse locomotief, want ongeveer 18 procent van onze export gaat naar Duitsland en het is onze grootste exportmarkt. Als Duitsland minder uitvoert naar China, dan voeren wij minder halffabricaten uit naar Duitsland. Maar ik verwacht niet dat de Duitse locomotief onmiddellijk zal stilvallen. Ik verwacht dat de Duitse economie een spurtje trekt in het tweede kwartaal, tenzij een harde brexit de economische verbetering die er nu is, volledig teniet zou doen. Bij een harde brexit moeten we ons op zijn minst aan één kwartaal van economische krimp verwachten."VANDEN HOUTE. "De vraag is vooral wanneer die recessie dreigt. We zitten aan het einde van de economische cyclus in de Verenigde Staten. Ik verwacht nu nog geen recessie. Wat 2020 brengt is een groot vraagteken."