Aan de Duitse vliegtaks heeft de luchtvaartsector in het land vorig jaar twee miljoen passagiers verloren. Duitse passagiers zouden vaker vliegen vanop luchthavens in Frankrijk, België en

Nederland. Dat blijkt uit een rapport bestemd voor het Duitse ministerie van Financiën, waar het Duitse Handelsblatt de hand op kon leggen. Eerder verklaarde de entourage van de Duitse minister van Financiën Wolfgang Schauble nog dat de taks geen schade toebracht aan de sector.

1 miljard

Vanaf 1 januari 2011 geldt in Duitsland een belasting op alle passagiersvluchten die in het land vertrekken. Het bedrag van de taks bedraagt 8,25 tot 45 euro per ticket, afhankelijk van de vluchtafstand. De taks moet de Duitse schatkist 1 miljard per jaar opleveren.

De Duitse luchtvaartmaatschappijen protesteerden destijds heftig tegen de taks. Ze vreesden ernstig concurrentienadeel. De Ierse lagekostenmaatschappij Ryanair schrapte 34 verbindingen op verschillende Duitse luchthavens.

Low cost

Tegen eind deze maand wil de Duitse regering in de Bundestag verslag uitbrengen over de effecten van de belasting.

Volgens het rapport is vooral het lowcost-segment getroffen. Duitse passagiers zouden ook vaker vliegen vanop luchthavens in de nabijheid van de Duitse grens in Frankrijk, België en Nederland. (Belga/EE)

Aan de Duitse vliegtaks heeft de luchtvaartsector in het land vorig jaar twee miljoen passagiers verloren. Duitse passagiers zouden vaker vliegen vanop luchthavens in Frankrijk, België en Nederland. Dat blijkt uit een rapport bestemd voor het Duitse ministerie van Financiën, waar het Duitse Handelsblatt de hand op kon leggen. Eerder verklaarde de entourage van de Duitse minister van Financiën Wolfgang Schauble nog dat de taks geen schade toebracht aan de sector. 1 miljard Vanaf 1 januari 2011 geldt in Duitsland een belasting op alle passagiersvluchten die in het land vertrekken. Het bedrag van de taks bedraagt 8,25 tot 45 euro per ticket, afhankelijk van de vluchtafstand. De taks moet de Duitse schatkist 1 miljard per jaar opleveren. De Duitse luchtvaartmaatschappijen protesteerden destijds heftig tegen de taks. Ze vreesden ernstig concurrentienadeel. De Ierse lagekostenmaatschappij Ryanair schrapte 34 verbindingen op verschillende Duitse luchthavens. Low cost Tegen eind deze maand wil de Duitse regering in de Bundestag verslag uitbrengen over de effecten van de belasting. Volgens het rapport is vooral het lowcost-segment getroffen. Duitse passagiers zouden ook vaker vliegen vanop luchthavens in de nabijheid van de Duitse grens in Frankrijk, België en Nederland. (Belga/EE)