De jacht op uw mobiliteitsbudget is open

© iStock

De Franse uitgever van maaltijdcheques Edenred is klaar voor het mobiliteitsbudget dat normaal op 1 maart in werking treedt. Edenred lanceert de Mobility-kaart waarmee werknemers hun mobiliteitsbudget kunnen spenderen aan verschillende mobiliteitsdiensten.

Als de Belgische Kamer van Volksvertegenwoordigers deze week het licht op groen zet voor de invoering van het mobiliteitsbudget, treedt de langverwachte regeling op vrijdag 1 maart in werking.

Onder meer Kamerlid Jef Van den Bergh, de mobiliteitsspecialist van CD&V, zal tevreden zijn. De Antwerpse politicus lanceerde zijn voorstel voor het mobiliteitsbudget twaalf jaar geleden. Met dat budget kunnen werknemers hun bedrijfswagen inruilen en met het vrijgekomen budget kiezen voor meer duurzame vervoersvormen zoals een kleinere bedrijfswagen, het openbaar vervoer, de (elektrische) fiets, een deelwagen, een taxi of een step.

Mobiliteit à la carte

Met de lancering van de Mobility-kaart speelt de Franse uitgever van maaltijdcheques Edenred in op de invoering van het mobiliteitsbudget. Met die prepaidkaart kunnen werknemers betalen voor hun beroepsmatige en privéverplaatsingen bij verschillende vervoersoperatoren. De kaarten van Edenred België, zoals Ticket Restaurant en Ticket EcoCheque, zijn goed ingeburgerd in ons land. Het beursgenoteerde bedrijf heeft naar eigen zeggen 1,5 miljoen gebruikers in België en is daarmee marktleider.

Dat Edenred nu ook de kaart van de mobiliteit trekt, mag niet verbazen. In de mobiliteit van de toekomst gaat het minder om de wagen en meer om de diensten. Concepten zoals mobility as a service (MaaS) krijgen meer en meer vorm. Het gaat om grote bedragen en grote bedrijven willen hun graantje meepikken. Vorige week maakten de Duitse autobouwers BMW en Daimler nog bekend dat ze 1 miljard euro investeren in een gezamenlijk mobiliteitsdienstenbedrijf. “Het is de bedoeling met onze kaart werknemers toegang te geven tot een waaier van vervoersoplossingen die op elk moment combineerbaar zijn en die matchen met het nieuwe mobiliteitsbudget”, stelt Olivier Bouquet, de managing director van Edenred Benelux.

Total cost of ownership

De nieuwe mobiliteitskaart van Edenred werkt volgens dezelfde businesslogica als Ticket Restaurant en Ticket EcoCheque. De werkgever laat zijn werknemers beschikken over een prepaidkaart op basis van het mobiliteitsbudget. Het voorgeladen bedrag wordt bepaald door diverse criteria voor de bedrijfswagen die wordt ingeruild. Mobility Edenred heeft een simulator ontwikkeld waarmee werknemers kunnen berekenen over welk mobiliteitsbudget ze kunnen beschikken als ze hun bedrijfswagen inruilen. De simulator houdt rekening met criteria zoals de gereden kilometers, de CO2-uitstoot en de leeftijd van het voertuig.

Het mobiliteitsbudget wordt berekend op basis van de maandelijkse totale kosten voor de werkgever, de zogenoemde total cost of ownership (TCO). Voor een Renault Clio komt het maandelijks mobiliteitsbudget uit op 460 euro, een Volkswagen Golf zit aan 572 euro, een Skoda Octavia aan 611 euro.

De jacht op uw mobiliteitsbudget is open

Strijd tussen kaarten en apps

Met de lancering van de Mobility-kaart van Edenred is de jacht op het nieuwe mobiliteitsbudget geopend. Het wordt druk op de mobiliteitsmarkt. De Franse groep treedt in een strijdperk waar ook digitale MaaS-spelers zoals Olympus, Whim, MyMove en andere aanbieders azen op een deel van de koek. Ook traditionele tankkaartaanbieders verruimen hun aanbod en evolueren naar mobiliteitskaarten. Zo gaat het mobiliteitsplatform XXImo in zee met leasebedrijven zoals Alphabet, Arval, Athlon en Leaseplan om de strijd om het beheer van uw mobiliteitsbudget te winnen.

De vraag is hoe groot de markt wordt. Volgens cijfers van de autofederatie Febiac werden in 2018 nog 293.844 nieuwe bedrijfswagens ingeschreven in ons land. Hoeveel bedrijfswagenrijders de komende jaren hun wagen inruilen voor een multimodaal mobiliteitsbudget, is moeilijk in te schatten, al klinkt de roep om minder bedrijfswagens steeds luider. Of de nieuwe regeling daar veel aan zal veranderen, moet nog blijken, want noch de werkgever, noch de werknemer zijn verplicht met een mobiliteitsbudget te werken. De introductie van de mobiliteitsvergoeding (cash-for-car) lijkt alvast geen succes. Volgens cijfers van de hr-dienstverlener Acerta werden sinds het ingaan van de regeling dertien maanden geleden 65 op de 100.000 bedrijfswagens ingeruild voor een mobiliteitsvergoeding.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content