In de plaats is van een gratis abonnement is de Omnipas 65+ gekomen, een jaarabonnement dat 50 euro kost. "De Lijn zegt tevreden te zijn dat één op de drie 65-plussers zo'n abonnement gekocht heeft, maar welk ander bedrijf is tevreden als het twee derden van zijn publiek verliest?", reageert Caroline Cocquyt van ABVV-Senioren. In de vijf provinciehoofdsteden wordt maandag ludiek actie gevoerd, en in kantoren van De Lijn werden rouwkransen afgegeven.

"Veel besparingen treffen gepensioneerden"

Cocquyt wijst erop dat gepensioneerden al door veel besparingen getroffen worden. "Ze moeten ook al extra betalen voor bijvoorbeeld elektriciteit en zorgverzekering, en dus ook nog eens 4 euro op maandbasis voor een abonnement van De Lijn", aldus Cocquyt. "Het stopt niet, maar blijkbaar was het belangrijker dat bedrijfswagens gesubsidieerd blijven."

Voor de ABVV-Senioren is niet alleen de afschaffing van het gratis abonnement een probleem, maar ook dat er in het aanbod geschrapt wordt. "Vooral in het platteland ontstaan er problemen met het aanbod", meent Cocquyt.

De seniorenafdeling wil dat De Lijn onderzoekt wie de 65-plussers zijn die een jaarabonnement gekocht hebben, en wie uit de boot valt. "We vrezen, vooral op het platteland, voor toenemende mobiliteitsarmoede", zegt Cocquyt. "Eigenlijk zou op voorhand moeten nagegaan wat het effect is van iets dat afgeschaft wordt." Een omkering van de maatregel verwachten de senioren niet. "Het klimaat is wat het is - we zijn niet naïef."

Senioren die een tegemoetkoming hebben voor personen met een handicap kunnen het openbaar vervoer wel gratis blijven gebruiken. (Belga/NS)

In de plaats is van een gratis abonnement is de Omnipas 65+ gekomen, een jaarabonnement dat 50 euro kost. "De Lijn zegt tevreden te zijn dat één op de drie 65-plussers zo'n abonnement gekocht heeft, maar welk ander bedrijf is tevreden als het twee derden van zijn publiek verliest?", reageert Caroline Cocquyt van ABVV-Senioren. In de vijf provinciehoofdsteden wordt maandag ludiek actie gevoerd, en in kantoren van De Lijn werden rouwkransen afgegeven.Cocquyt wijst erop dat gepensioneerden al door veel besparingen getroffen worden. "Ze moeten ook al extra betalen voor bijvoorbeeld elektriciteit en zorgverzekering, en dus ook nog eens 4 euro op maandbasis voor een abonnement van De Lijn", aldus Cocquyt. "Het stopt niet, maar blijkbaar was het belangrijker dat bedrijfswagens gesubsidieerd blijven." Voor de ABVV-Senioren is niet alleen de afschaffing van het gratis abonnement een probleem, maar ook dat er in het aanbod geschrapt wordt. "Vooral in het platteland ontstaan er problemen met het aanbod", meent Cocquyt. De seniorenafdeling wil dat De Lijn onderzoekt wie de 65-plussers zijn die een jaarabonnement gekocht hebben, en wie uit de boot valt. "We vrezen, vooral op het platteland, voor toenemende mobiliteitsarmoede", zegt Cocquyt. "Eigenlijk zou op voorhand moeten nagegaan wat het effect is van iets dat afgeschaft wordt." Een omkering van de maatregel verwachten de senioren niet. "Het klimaat is wat het is - we zijn niet naïef."Senioren die een tegemoetkoming hebben voor personen met een handicap kunnen het openbaar vervoer wel gratis blijven gebruiken. (Belga/NS)