Na een maand onderhandelen maakten de twee familiebedrijven het overnamenieuws vandaag officieel bekend. ECS European Containers, van de familie De Dijcker, is als transportgroep gefocust op palettenvervoer met volle containers van en naar Groot-Brittannië, Ierland en het Europese continent. De groep, die geleid wordt door CEO Pieter Balcaen, boekte in 2016 met 750 werknemers een omzet van ongeveer 300 miljoen euro. Het transportbedrijf beheert een vloot van 1100 vrachtwagens, waarvan een 300-tal eigen trucks. ECS werkt vanuit logistieke centra in Zeebrugge (30.000 vierkante meter) en Venlo in Nederland. Daarnaast heeft het familiale transportbedrijf kantoren in Italië, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Polen en Slowakije.
...

Na een maand onderhandelen maakten de twee familiebedrijven het overnamenieuws vandaag officieel bekend. ECS European Containers, van de familie De Dijcker, is als transportgroep gefocust op palettenvervoer met volle containers van en naar Groot-Brittannië, Ierland en het Europese continent. De groep, die geleid wordt door CEO Pieter Balcaen, boekte in 2016 met 750 werknemers een omzet van ongeveer 300 miljoen euro. Het transportbedrijf beheert een vloot van 1100 vrachtwagens, waarvan een 300-tal eigen trucks. ECS werkt vanuit logistieke centra in Zeebrugge (30.000 vierkante meter) en Venlo in Nederland. Daarnaast heeft het familiale transportbedrijf kantoren in Italië, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Polen en Slowakije. 2XL, het bedrijf van Jean Van den Poel, is vooral actief als logistieke dienstverlener met focus op de retailmarkt in het Verenigd Koninkrijk. Van den Poel investeerde in geautomatiseerde opslag- en distributiecentra in Zeebrugge. Daarnaast gebruikt 2XL logistieke ruimte in Brugge en Oostende, in Noord-Frankrijk wordt een nieuw magazijn van 45.000 vierkante meter opgetrokken. "In onze magazijnen stockeren we FMCG-goederen van verschillende exporterende bedrijven naar Groot-Brittannië", zegt Jean Van den Poel. "We consolideren die goederen en leveren rechtsreeks naar de eindklanten in het Verenigd Koninkrijk. Op die manier vermijden we de inzet van Engelse consolidators." Met zijn uitgekiende logistieke systeem is 2XL naar eigen zeggen tot een derde goedkoper dan de Britse concurrenten. De grootste vijf retailers in het VK zijn allemaal klant bij 2XL. "Ons systeem werkt zeer goed. We zijn de jongste jaren met 15 procent gegroeid", stelt Jean Van den Poel. 2XL draait met 350 medewerkers een omzet van ongeveer 100 miljoen euro. "Ik was niet van plan om mijn bedrijf nu al te verkopen, maar een verkoop zat er sowieso aan te komen in de volgende jaren. Mijn twee zonen zijn elk hun eigen weg gegaan en zitten niet in het bedrijf", vertelt Van den Poel. Hij ziet nog veel groeimogelijkheden voor 2XL en ECS door de complementariteit van de twee logistieke bedrijven. "Ik ken ECS trouwens zeer goed, ik heb het in de beginjaren nog geleid", lacht Van den Poel. ECS European Containers verwerft alle aandelen van 2XL. Jean Van den Poel blijft nog even aan boord om de integratie van de twee bedrijven te begeleiden. Met de overname van 2XL duikt ECS dieper in de supply chain van de verladende industrie. "Terwijl de mobiliteit steeds moeilijker wordt, komt het erop aan efficiënte, multimodale oplossingen te ontwikkelen voor onze klanten. Daarnaast zien we in het VK een consolidatiegolf onder logistieke bedrijven. En er is de brexit, die brengt veel onzekerheid en emoties op de markt. Dat vraagt nog meer een geoptimaliseerde supply chain", duidt Pieter Balcaen. Momenteel ervaart hij een bescheiden effect van de daling van het pond op de volumes naar het VK. "Dit is niet goed voor onze business. Maar langs de andere kant: een crisis zal de markt doen nadenken om de supply chains verder te optimaliseren en dat is net onze sterkte", zegt Balcaen. Volgens de familiale topman zijn er nog heel wat efficiëntiewinsten te boeken in de transport en de logistieke sector door schaalvergroting. "Vandaag zijn er 600.000 transportbedrijven in Europa. Iedereen weet dat een grotere schaal voor de hele keten wenselijk is", stelt Balcaen. Of hij nog andere overnamedossiers op het oog heeft, wil hij niet bevestigen. "We zien de kansen wel, maar we verwerken eerst deze overname. ECS en 2XL blijven actief in Zeebrugge en op hun andere sites. De komende maanden wordt de nieuwe groepsstructuur verder uitgewerkt." De CEO verwacht niet dat er banen zullen sneuvelen in Zeebrugge. "We zien een groeiperspectief zowel op korte als lange termijn. We zoeken constant nieuwe medewerkers, zowel chauffeurs, magazijniers als hoger geschoolde profielen." ECS heeft ongeveer 500 vrachtwagenchauffeurs in dienst, van wie een vijftigtal Belgen. In Italië, Ierland en Schotland wordt gewerkt met lokale onderaannemers. "Voor internationale ritten op het continent zetten we Oost-Europese medewerkers in van ons dochterbedrijf in Polen", zegt Pieter Balcaen. Ook 2XL heeft een dochterbedrijf in het Bulgaarse Sofia (A2B). Voor Balcaen spelen er twee redenen waarom hij met Oost-Europese chauffeurs werkt: "De loonkosten en het tekort aan chauffeurs in België." Op internationale ritten moet hij concurreren met giganten zoals het Poolse Link en het Hongaarse Waberer's. Hij roept de Europese Unie op werk te maken van een echt Europees transportbeleid. "Met Europese chauffeurs, met Europese lonen en een Europese sociale zekerheid. Dat moet Europa doen."