De moderetail is in volle transformatie en klassieke spelers zoals Claes Retail Group (CRG), de familiale holding boven de Belgische kledingketens JBC en Mayerline, worstelen met de woelige retailmarkt. De digitale transformatie, de globalisering en de komst van prijsbrekers zetten de Belgische modemarkt al een tijd onder druk. Ook CRG ontsnapt daar niet aan, blijkt uit de jaarcijfers.

Impact e-commerce

Claes Retail Group sloot het boekjaar 2018 af met een omzet van 198,5 miljoen euro, een daling met 10 procent in vergelijking met 2017. De groep kwam uit op een negatieve bedrijfswinst van 13,9 miljoen euro en een positieve bedrijfskasstroom van 2,4 miljoen euro (nog 5,8 miljoen euro in 2017). Het nettoverlies bedraagt 18 miljoen euro.

Bart Claes, de CEO van de groep, wijst naar de niet te onderschatten financiële impact van de e-commerce. "De investeringen zijn hoog en zetten de resultaten onder druk", klinkt het. Vorig jaar investeerde het modemerk JBC naar eigen zeggen fors in de vernieuwing van de webshop.

Investering in winkels

"Die investering loont, blijkt uit de eerste cijfers van 2019. De hele retailmarkt voelt de digitale transformatie. Dat vraagt om een andere manier van ondernemen", stelt Claes. "Daarom hebben we de positionering van beide merken bijgestuurd, onze webshops vernieuwd en gefocust op onze kostenstructuur."

Zowel JBC als Mayerline lanceerden nieuwe winkelconcepten. "De nieuwe concepten die we introduceerden, slaan aan en tonen een mooi resultaat. Het komende halfjaar gaan we ook vijftien winkels van beide merken ombouwen naar het nieuwe concept", zegt Bart Claes. Goed voor een investering van 5 miljoen euro.