De Nationale Veiligheidsraad zette eerder deze week het licht op groen voor de heropening van alle handelszaken (modewinkels, elektrozaken, bloemenwinkels ...) op 11 mei. Er zullen wel dezelfde strenge voorschriften gelden als in de supermarkten, met name rond social distancing en hygiëne. De federale overheidsdienst Economie heeft een gids gepubliceerd met praktische richtlijnen. En ook de gemeentebesturen hebben massaal maatregelen voorzien om te vermijden dat het openbaar domein een plaats van besmetting zou worden.

Concreet wordt in de winkel één klant per 10 vierkante meter toegelaten (met uitzondering van de kleinste handelszaken), mensen mogen niet langer dan dertig minuten winkelen, de veilige afstand van anderhalve meter blijft een must en iedereen moet winkelen in de buurt van zijn woon- of werkplaats. Daarnaast wordt het gebruik van een mondmasker of andere gezichtsbedekking "sterk aangeraden" en moeten mensen alleen gaan winkelen, met uitzondering van wie hulp nodig heeft of van wie gaat winkelen met een kind jonger dan 18 jaar. Mensen ouder dan 65 jaar, mensen die minder goed te been zijn en zorgpersoneel krijgen voorrang.

Er is nog altijd een beetje de vrees dat de winkelstraten en shoppingcentra overspoeld zouden worden, maar zowel bij Comeos als bij Unizo gaat men daar niet van uit. Comeos-woordvoerder Hans Cardyn: 'We mogen het niet vergelijken met de containerparken waar meteen lange wachtrijen stonden. Er waren toen weinig alternatieven.' Hij verwijst naar buitenlandse voorbeelden, waar winkelstraten niet overvol zijn.

Bovendien valt de opening op een maandag, als veel mensen weer aan het werk zijn. 'Wij roepen in elk geval op om met verstand te winkelen. Als het te druk is, keer dan op een later moment terug', zoals ook de oproep van premier Sophie Wilmès luidde. De sector houdt er rekening mee dat er bij delen van de bevolking nog altijd angst bestaat om besmet te raken met het nieuwe coronavirus.

Bij Unizo beklemtoont men dat die angst niet nodig is. 'Shoppen zal in post-coronatijd inderdaad niet meer hetzelfde zijn als vroeger. Van funshopping is voorlopig geen sprake. Winkelen zal nu vooral functioneel zijn', zegt algemeen directeur Luc Ardies. Maar de consument moet volgens hem niet bang zijn. 'Onze winkeliers zijn goed voorbereid en hebben er zin in.'

Ardies meent ook dat het coronavirus misschien kan helpen bij de verankering van lokaal en kleinschalig winkelen. 'Veel mensen én handelaars hebben de voorbije weken kennisgemaakt met online winkelen, maar tegelijk hebben ze ook ondervonden hoe belangrijk sociaal contact is.'

Uit een bevraging van Mode Unie blijkt intussen dat de modehandelaars tijdens de sluiting veel omzetverlies hebben geleden. De onlineverkoop volstond allerminst om de fysieke verkoop te compenseren: slechts 2 procent verkocht meer dan de helft van zijn normale omzet; één op de drie verkocht zelfs minder dan 10 procent.

De Nationale Veiligheidsraad zette eerder deze week het licht op groen voor de heropening van alle handelszaken (modewinkels, elektrozaken, bloemenwinkels ...) op 11 mei. Er zullen wel dezelfde strenge voorschriften gelden als in de supermarkten, met name rond social distancing en hygiëne. De federale overheidsdienst Economie heeft een gids gepubliceerd met praktische richtlijnen. En ook de gemeentebesturen hebben massaal maatregelen voorzien om te vermijden dat het openbaar domein een plaats van besmetting zou worden. Concreet wordt in de winkel één klant per 10 vierkante meter toegelaten (met uitzondering van de kleinste handelszaken), mensen mogen niet langer dan dertig minuten winkelen, de veilige afstand van anderhalve meter blijft een must en iedereen moet winkelen in de buurt van zijn woon- of werkplaats. Daarnaast wordt het gebruik van een mondmasker of andere gezichtsbedekking "sterk aangeraden" en moeten mensen alleen gaan winkelen, met uitzondering van wie hulp nodig heeft of van wie gaat winkelen met een kind jonger dan 18 jaar. Mensen ouder dan 65 jaar, mensen die minder goed te been zijn en zorgpersoneel krijgen voorrang. Er is nog altijd een beetje de vrees dat de winkelstraten en shoppingcentra overspoeld zouden worden, maar zowel bij Comeos als bij Unizo gaat men daar niet van uit. Comeos-woordvoerder Hans Cardyn: 'We mogen het niet vergelijken met de containerparken waar meteen lange wachtrijen stonden. Er waren toen weinig alternatieven.' Hij verwijst naar buitenlandse voorbeelden, waar winkelstraten niet overvol zijn. Bovendien valt de opening op een maandag, als veel mensen weer aan het werk zijn. 'Wij roepen in elk geval op om met verstand te winkelen. Als het te druk is, keer dan op een later moment terug', zoals ook de oproep van premier Sophie Wilmès luidde. De sector houdt er rekening mee dat er bij delen van de bevolking nog altijd angst bestaat om besmet te raken met het nieuwe coronavirus. Bij Unizo beklemtoont men dat die angst niet nodig is. 'Shoppen zal in post-coronatijd inderdaad niet meer hetzelfde zijn als vroeger. Van funshopping is voorlopig geen sprake. Winkelen zal nu vooral functioneel zijn', zegt algemeen directeur Luc Ardies. Maar de consument moet volgens hem niet bang zijn. 'Onze winkeliers zijn goed voorbereid en hebben er zin in.'Ardies meent ook dat het coronavirus misschien kan helpen bij de verankering van lokaal en kleinschalig winkelen. 'Veel mensen én handelaars hebben de voorbije weken kennisgemaakt met online winkelen, maar tegelijk hebben ze ook ondervonden hoe belangrijk sociaal contact is.' Uit een bevraging van Mode Unie blijkt intussen dat de modehandelaars tijdens de sluiting veel omzetverlies hebben geleden. De onlineverkoop volstond allerminst om de fysieke verkoop te compenseren: slechts 2 procent verkocht meer dan de helft van zijn normale omzet; één op de drie verkocht zelfs minder dan 10 procent.