Volvo Car Group drijft de productiecapaciteit in haar Chinese fabrieken op. De drie productievestigingen zullen voor de wereldmarkt produceren als gevolg van een stijgende vraag naar nieuwe modellen in de Verenigde Staten, Europa en Azië. Dat meldt Volvo Car Group woensdag.

In een toelichting bij haar nieuwe China-strategie verduidelijkt de autobouwer dat de productie van nieuwe S90 premium sedan-modellen in de toekomst van Zweden naar de Noord-Chinese stad Daqing verhuist. Momenteel wordt een eerste model uit die reeks in Zweden gebouwd. Dat gebeurt op het nieuwe SPA-platform voor grotere voertuigen.

Op hetzelfde platform zullen in de fabriek van Chengdu ook bestaande en toekomstige modellen uit de 60-reeksen gebouwd worden. Begin 2015 raakte bekend dat Volvo voor het eerst een beperkt aantal in China geproduceerde S60's naar de Verenigde Staten zal exporteren.

'China noodzakelijk voor groei'

De toekomstige fabriek in Luqiao, 350 kilometer ten zuiden van Shanghai, zal 40-reeksen bouwen op het CMA platform voor kleinere voertuigen, waar ook de Gentse fabriek naar omschakelt. In die fabriek in Luqiao, eigendom van Zhejiang Gheely Holdings maar uitgebaat door Volvo Cars, zullen niet alleen nieuwe kleinere 40-reeksen gebouwd worden, maar ook de kleinere voertuigen van het nieuwe merk Lynk & Co.

De autobouwer bevestigt dat de Zweedse fabriek verder de 90- en 60-reeksen op haar SPA-platform zal blijven bouwen, terwijl in Gent de nieuwe 40-reeksen op het nieuwe platform gebouwd zullen worden.

Volvo Car Group wil tegen 2020 op jaarbasis 800.000 wagens produceren. Vorig jaar werd voor het eerst in de geschiedenis van het merk de kaap van een half miljoen voertuigen gerond. De Gentse fabriek nam daarvan 252.479 auto's (modellen XC60, V40 en S60) voor haar rekening.

CEO Hakan Samuelsson meldt in een persbericht dat de drie Chinese fabrieken noodzakelijk zijn voor die groei. In de Verenigde Staten bouwt Volvo overigens ook een fabriek voor grotere voertuigen die bestemd zijn voor de Amerikaanse markt. (Belga/BO)

Volvo Car Group drijft de productiecapaciteit in haar Chinese fabrieken op. De drie productievestigingen zullen voor de wereldmarkt produceren als gevolg van een stijgende vraag naar nieuwe modellen in de Verenigde Staten, Europa en Azië. Dat meldt Volvo Car Group woensdag. In een toelichting bij haar nieuwe China-strategie verduidelijkt de autobouwer dat de productie van nieuwe S90 premium sedan-modellen in de toekomst van Zweden naar de Noord-Chinese stad Daqing verhuist. Momenteel wordt een eerste model uit die reeks in Zweden gebouwd. Dat gebeurt op het nieuwe SPA-platform voor grotere voertuigen. Op hetzelfde platform zullen in de fabriek van Chengdu ook bestaande en toekomstige modellen uit de 60-reeksen gebouwd worden. Begin 2015 raakte bekend dat Volvo voor het eerst een beperkt aantal in China geproduceerde S60's naar de Verenigde Staten zal exporteren. De toekomstige fabriek in Luqiao, 350 kilometer ten zuiden van Shanghai, zal 40-reeksen bouwen op het CMA platform voor kleinere voertuigen, waar ook de Gentse fabriek naar omschakelt. In die fabriek in Luqiao, eigendom van Zhejiang Gheely Holdings maar uitgebaat door Volvo Cars, zullen niet alleen nieuwe kleinere 40-reeksen gebouwd worden, maar ook de kleinere voertuigen van het nieuwe merk Lynk & Co. De autobouwer bevestigt dat de Zweedse fabriek verder de 90- en 60-reeksen op haar SPA-platform zal blijven bouwen, terwijl in Gent de nieuwe 40-reeksen op het nieuwe platform gebouwd zullen worden. Volvo Car Group wil tegen 2020 op jaarbasis 800.000 wagens produceren. Vorig jaar werd voor het eerst in de geschiedenis van het merk de kaap van een half miljoen voertuigen gerond. De Gentse fabriek nam daarvan 252.479 auto's (modellen XC60, V40 en S60) voor haar rekening. CEO Hakan Samuelsson meldt in een persbericht dat de drie Chinese fabrieken noodzakelijk zijn voor die groei. In de Verenigde Staten bouwt Volvo overigens ook een fabriek voor grotere voertuigen die bestemd zijn voor de Amerikaanse markt. (Belga/BO)