Volkswagen bouwt wereldwijd 30.000 banen af

© iStock

Volkswagen heeft met de ondernemingsraad een akkoord bereikt over de afbouw van wereldwijd 30.000 banen de komende jaren bij het kernmerk VW. Dat heeft het bedrijf zelf bevestigd.

Met het toekomstplan wil Volkswagen het aangeslagen kernmerk ondersteunen en zich voorbereiden op nieuwe uitdagingen in de sector.

Geen gedwongen ontslagen

In Duitsland alleen al verdwijnen tegen 2025 zowat 23.000 banen, bevestigden het bedrijf en de ondernemingsraad. De afbouw zal gebeuren door onder meer eindeloopbaanmaatregelen. Wereldwijd werken meer dan 624.000 mensen voor het VW-concern, van wie 282.000 in Duitsland.

Het toekomstplan omvat ook investeringen, om het bedrijf voor te bereiden op de toekomst. Er komen 9.000 nieuwe banen bij in Duitsland, wat het nettoverlies op 14.000 banen brengt. Alle vestigingen blijven open.

Gesjoemel

Merkenchef Herbert Diess noemt het toekomstpact “een grote stap voorwaarts voor het bedrijf, een van de belangrijkste in de geschiedenis” van het concern. “Volkswagen moet snel weer geld verdienen en zich wapenen tegen stormen in de toekomst”.

VW wil de kosten tegen 2020 met jaarlijks 3,7 miljard euro drukken. Het sjoemelschandaal bij VW dwingt het concern tot besparen, terwijl het tegelijkertijd veel geld moet steken in de nieuwe trends in de autosector: digitalisering en alternatieve brandstoffen. Bovendien kent de maker van de Golf en de Passat al enige tijd rendementsproblemen: van elke 100 euro die uit verkoop wordt gehaald, blijft maar 1,60 euro als winst over, waar dan nog eens interesten en belastingen van moeten.

Audi Brussels buiten schot

De besparing slaat voorlopig enkel op het VW-merk. De Audi-fabriek in Brussel is buiten schot. Daar gaat ook ACV-hoofdafgevaardigde Pascal Van Cauwenberge van uit. “Van 5 tot 8 december vindt de wereldondernemingsraad plaats bij Volkswagen. Maar het probleem is dat we altijd achter de feiten aanlopen”, aldus de vakbondsman.

Bij Audi Brussels, waar 2.600 mensen werken, bereidt men zich volop voor op de komst van het elektrische model in 2018. Bij het bedrijf zelf was vrijdag niemand bereikbaar voor commentaar. (Belga/KVDA/NS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content