Vlaamse magazinemarkt blijft krimpen

© istock

De Vlaamse magazines blijven terrein verliezen. Zo daalde de verkoop van de weekbladen in de periode van 1 juli 2013 tot 31 juni 2014 met 2,06 procent, blijkt uit de nieuwe cijfers van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM).

De grootste achteruitgang is er voor Joepie, dat in de bewuste periode meer dan 20 procent verloor, tot een oplage van 38.686. Ook Humo blijft dalen, met 17,57 procent, en haalt nog 123.830 exemplaren.

Dag Allemaal blijft het grootste betalende weekblad met een oplage van 315.615, weliswaar 9,61 procent minder dan een jaar eerder. Sectorgenoot Story haalt nog een oplage van 118.201 (-13,48 procent). De invloed van de opsplitsing van het blad, sinds 1 juli, zal pas later blijken. Knack daalt met 4,65 procent tot 99.685 verkochte exemplaren. Trends zag de oplage (print + digitaal) stijgen met 0,5 procent.

Libelle daalde met 4,45 procent tot 202.806 en Flair met 16,03 procent tot 79.673. Kerk en Leven telde 270.908 exemplaren (-8,36 procent), P-Magazine 31.904 (-8,46 procent) en Teve-Blad 127.399 (-2,43 procent).

De enige noemenswaardige stijging in oplage is opnieuw voor TV Gids Primo, dat er met 9,21 procent op vooruitging tot 111.755 exemplaren.

Geen enkel weekblad haalt voorlopig meer dan enkele honderden lezers met zijn digitale editie.

De markt van maandbladen daalde in dezelfde periode met 3,12 procent. Uitschieters waren Ché (-16,72 procent tot 15.766), Grande (-23,23 procent tot 5.876) en Libelle Lekker (-12,92 procent tot 36.918). Marie Claire won meer dan 10 procent en heeft nu een oplage van 12.342. Bij de tweemaandelijkse magazines een veel positiever verhaal: de oplage van Menzo steeg met 24,67 procent tot 11.203 en die van Stijlvol Wonen met 54,25 procent tot 11.609.

In Franstalig België vallen gelijkaardige trends te noteren. De weekbladen daalden er met 1,60 procent en de maandbladen zelfs met 10 procent. (Belga/BO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content