Dat Puratos uitbreidt in India, is geen toeval. Regionaal directeur Peter Deriemaeker verwacht dat de regio Azië-Pacific, Midden-Oosten en Afrika de komende jaren stevig gaat groeien. "Onze groep ging in 2015 voorbije de grens van 1,5 miljard euro omzet. 20 procent daarvan komt uit deze regio, met India, Turkije, Iran en Japan als belangrijkste groeimarkten. Tegen 2030 zal APMEA goed zijn voor 40 procent van de omzet."
...

Dat Puratos uitbreidt in India, is geen toeval. Regionaal directeur Peter Deriemaeker verwacht dat de regio Azië-Pacific, Midden-Oosten en Afrika de komende jaren stevig gaat groeien. "Onze groep ging in 2015 voorbije de grens van 1,5 miljard euro omzet. 20 procent daarvan komt uit deze regio, met India, Turkije, Iran en Japan als belangrijkste groeimarkten. Tegen 2030 zal APMEA goed zijn voor 40 procent van de omzet."In Pune heeft Puratos al een droge productielijn (bijvoorbeeld voor cakepoeder) en een natte lijn voor vloeibare bakkerijproducten. Na de uitbreiding wil het er ook producten in tetrapakverpakkingen kunnen produceren.De eerste stenen werden gelegd bij het bezoek van een Vlaamse handelsmissie onder leiding van minister-president Geert Bourgeois. Met 84 deelnemers van 55 bedrijven is de Indiase handelsmissie de grootste die Vlaanderen al uitstuurde.De delegatie bezocht ook de fabriek van IGW. Dat is de 60-40-joint venture van de tandwiel- en tandkastenproducent IG Watteeuw uit Oostkamp en zijn Indiase tegenhanger Involute Gear. Het bedrijf presenteerde de eerste IGW-treintransmissie die in India is gebouwd.Tegelijk werd een nieuwe fabriekshal voorgesteld, die in nauwelijks enkele maanden tijd werd gebouwd. Tegen maart volgend jaar komt er ook een nieuwe fabriek, de vijfde van IGW in Pune. Volgens Jean-Christophe Seynaeve, de algemeen directeur van IGW-moeder BMT Group, doet de investering van 7 miljoen euro de werkgelegenheid aangroeien van 400 tot 550. De omzet, vorig jaar 28 miljoen euro, moet de komende drie jaar aandikken tot 35 à 40 miljoen euro.Daarvoor rekent IGW op de plannen van de Indiase overheid om de komende vijf jaar 126 miljard dollar te besteden aan de uitbouw van het trein- en metronetwerk. Tegen 2020 _ al gaan de meesten ervan uit dat het eerder 2025 of 2030 zal worden _ moet dat resulteren in maar liefst 50.000 kilometer extra spoorlijnen.Pune is exemplarisch voor de groei van de Indiase economie. De voormalige machtsbasis van het achttiende-eeuwse Maratha-rijk telde begin jaren 2000 ongeveer 1,5 miljoen inwoners. Onder andere door een snelweg tussen Pune en Mumbai is de stad met zijn 6 miljoen inwoners, evenveel als Vlaanderen, uitgegroeid tot de negende stad van India. Luc Huysmans in Pune